– Processen är igång och det känns bra. Det har vi väntat på länge, säger Nyköpings kommundirektör Erik Carlgren.
Gårdagens förhandlingar var startskottet för de intensiva förhandlingar som ska ena samtliga parter kring storbygget. Erik Carlgren vill inte gå in i detalj på vad som diskuterades, men några av frågorna rörde tidsplanen, medfinansiering och bostadsbyggande. En fråga som intresserar Nyköpingsborna gäller hur regionaltågen kommer att trafikera sträckan, något som kommunerna ställer krav på.
– Det är en nödvändighet, annars kommer vi inte att fortsätta driva förhandlingarna, säger Carlgren.
Trafikverket räknar med att bygget av Ostlänken, mellan Järna och Linköping, ska sätta i gång nästa år. Bygget innebär drygt 150 kilometer dubbelspår med fem nya stationer, men det återstår förhandlingar med de kommuner banan ska passera. Bland annat ska flera broar och tunnlar byggas, i delvis känsliga miljöer och kostnaderna kan dra iväg. Förhandlingarna kommer att fortsätta under våren.