– Man skulle kanske ha önskat att det varit bättre kommunikation och planering. Vi kommer bidra till att det blir ytterligare förseningar och mer trafikstockning, säger Ann-Charlotte Lindberg-Thompson, verksamhetschef på naturbruksgymnasiet Öknaskolan utanför Nyköping.
På måndag drar asfalteringen av E4 norr om Nyköping i gång och trafiken leds om via småvägar upp till Tystberga. Förutom Öknaskolan har flera lantbrukare sina fält längs sträckan, och för många av dem drar skördeperioden i gång efter helgen. Skördetröskor, traktorer och släp får alltså trängas med de 13 000 fordon som väntas passera på småvägarna per dygn när E4 stängs av.
– Folk kommer svära över oss för att vi blockerar trafiken, säger Anders Karlsson på Ekeby gård i Tystberga.
Han uppskattar att mellan 15 och 20 bönder påverkas längs vägen. Trängseln som väntas på småvägarna gör att det blir svårare att komma ut och in på gärdena. På Ökna räknar man därför med längre arbetsdagar. Anders Karlsson har själv tre fält i direkt anslutning till den berörda sträckan.
– Jag börjar med ett av dem på söndag, vilket egentligen är för tidigt, bara för att slippa besväret och alla andra på vägen. De andra två tar jag lite för sent, när vägarbetet är färdigt.
På Trafikverket har den projektledare som ansvarade för Sörmland slutat. Gunnar Dryselius har tagit över E4-projektet.
Varför tar ni inte hänsyn till skörden?
– Jag har inte varit med i planeringen. Vi har fått delar av ett distrikt extra där man har missat vissa saker som kanske hade varit med i andra fall, säger han.
Håller du med bönderna om att det är olyckligt?
– Visst kan man tycka att det är olyckligt. Men våra större arbeten är oftast i vägen för någon grupp. Det är inte lätt att hitta ett tillfälle när alla blir nöjda.
Nu är det så sent på asfalt-säsongen att vägarbetet inte kan skjutas fram, menar han.
– E4 på den här sträckan är väldigt dålig. Det skulle bli en trafikfara att skjuta på det till nästa år.
Vad gör ni om vägarna korkar igen?
– Vi kommer naturligtvis ha personal på plats utmed vägen för att se hur trafiken flyter. På vissa kritiska platser, som har lyfts fram av några bönder, har vi också tankar på att postera någon person för att kunna assistera om det skulle bli alldeles för besvärligt, säger Gunnar Dryselius på Trafikverket.