–Det har varit lite väl mycket stopp och förseningar. Jag har varit med om problemfyllda vintrar eller löv på rälsen men den här våren har det varit mycket tekniska problem. Antagligen på grund av bristande underhåll, säger Lars Arneng, som precis ska kliva på sitt morgontåg till Södertälje.
Han har pendlat till jobbet på Scania i tio år och fått lära sig att parera i vardagen när tågen inte kommer i tid. Till exempel lägger han inga viktiga möten tidigt på morgonen. Men långt ifrån allt går att anpassa eller rodda om när tågen inte går som de ska. För Tommy Manninen i Nyköping ställer störningarna i trafiken till det ordentligt.
–Det är stressande särskilt när man ska hem och hämta barn på dagis. Oron över att tågen ska vara försenade har gjort att jag valt att ta tidigare tåg för att vara säker på att komma i tid till förskolan. Jag kan inte be att förskolan ska stänga en halvtimme senare för att jag inte kommer hem, säger han, och berättar att det hänt att tvingats ta flygbussen till Skavsta för att överhuvudtaget ta sig till Nyköping.
– Pendlaren Ingrid Höög har också blivit strandad när SJ ställt in vissa tåg helt under våren.
Det har varit helt okej till Stockholm men värre när man ska hem. Eftersom det inte har funnits ersättningsbussar att tillgå har jag fått sova över hos min syster några gånger. Hur många gånger SJ ställt in avgångar helt, utan att ersätta med buss, förs det ingen statistik på. Det går heller inte att få en övergripande bild av hur långa förseningarna varit. Det anses för utpekande eftersom SJ är det enda bolag som trafikerar sträckan. Det som redovisas är punktligheten, och den är klart försämrad. Sedan början av mars har vart femte tåg i rusningstid mellan Nyköping och Stockholm varit försenat, och då räknas inte inställda tåg.
–Det är absolut inte ok siffror, säger Trafikverkets presschef Anna Lihr.
Att våren blev så dålig beror på att flera stora planerade arbeten gjort systemet i Stockholmsområdet känsligt för andra störningar, menar hon.
Felen av akut karaktär har fått mycket, mycket större konsekvenser än normalt. Det är alltid en svårighet när man behöver göra stora insatser för att säkerställa systemet och samtidigt har mycket händelser på gång.
I vårbudgeten som antogs i veckan finns 620 miljoner kronor i ökat järnvägsunderhåll. Mycket tyder på att en stor del av dem kommer användas för att förbättra situationen kring Stockholm. Men oavsett vilka sträckor som prioriteras så lär problemen inte vara över för Nyköpings och Vagnhärads pendlare. Tågsystemet kommer vara extra känsligt även framöver, då getingmidjan ska byggas om, Citybanan ska in i systemet och åtgärder görs på Mälarbanan.
–Det kommer att fortsätta vara ganska stökigt i trafiken, men vi gör vad vi kan för att säkerställa att den trafik som ska gå går enligt tidtabell. Till exempel har vi förstärkt underhållsåtgärderna så att vi kan agera mycket fortare nu, säger Anna Lihr.