Jättebygget kommer allt närmre

Ostlänken blir det största infrastrukturprojektet någonsin i Sverige. Den 15 mil långa höghastighetsjärnvägen är indelad i nio deletapper och bygget ska starta 2017. Det här händer nu på sträckorna närmast dig:

Nyköping/Vagnhärad2015-07-24 21:24

Nyköping

Företaget Cowi har vunnit uppdraget att ta fram en järnvägsplan för sträckan Norrköping via Skavsta och Nyköping till Trosa. Området för Ostlänken har skannats av med helikopter. I sommar startar inventeringen av skogsområdena, som går ut på att kartlägga naturvärden och hitta platser där det finns rödlistade djur och växter.

Därefter ska jordlagren och hur långt det är ner till berget undersökas. Planeringen drar i gång i höst och fältarbetet efter nyår.

Den arkeologiska inventeringen är klar och visar att det finns många platser att undersöka noggrannare, särskilt på de högt belägna skogsområdena utanför Nyköping. Vid Skavsta är korridoren så smal att steg två för arkeologerna förmodligen drar i gång redan i höst. Då görs utgrävningar på de platser som pekats ut i första steget.

Vagnhärad

Fältarbetena som påbörjades i våras fortsätter. Företagen ÅF och Thyrens arbetar med att ta fram en järnvägsplan mellan Trosa och Södertälje. Nu undersöks marken och bergets kvalitet.

I november väntas ett förslag på spårlinje bli klart. I förslaget ska alla intressen, från naturvärden till arkeologiska fynd, förutsättningar i marken, befintliga bostäder och företag vägas in.

Spårlinjen ger fastighetsägare och andra som bor och verkar i området besked om och hur de påverkas. Totalt 1300 fastigheter riskerar att hamna i vägen för Ostlänken, varav 456 i Sörmland.

Spårlinjens dragning avgör också var det blir aktuellt att göra arkeologiska utgrävningar kring Vagnhärad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om