10-Ärig kamp för sÀnkt hastighet

En utfart i BrÀnn-Ekeby med skymd sikt skapar rÀdsla och oro. I tio Ärs tid har de boende kÀmpat för att hastigheten pÄ vÀgen ska sÀnkas.

Åke Karlsson gĂ„r över vĂ€gen. Bakom honom syns utfarten dĂ€r det Ă€r dĂ„ligt sikt.
– MĂ„nga kommer i hög fart i backen, berĂ€ttar han.

Åke Karlsson gĂ„r över vĂ€gen. Bakom honom syns utfarten dĂ€r det Ă€r dĂ„ligt sikt. – MĂ„nga kommer i hög fart i backen, berĂ€ttar han.

Foto: Sandra Nordin

Nyköpings kommun2019-11-02 06:01

BrÀnn-Ekeby och Segelsta vÀgsamfÀllighetsförening har sedan 2009 kÀmpat för att hastigheten pÄ vÀg 512 ska sÀnkas till 50 kilometer i timmen vid de fastigheter som ligger vid vÀgens början. Den smala vÀgen Àr knappt sju meter bred och det Àr framförallt en utfart med dÄlig sikt som vÄllar oro hos de boende.
– Ofta kĂ€nner man att det var tur att det gick bra den hĂ€r gĂ„ngen ocksĂ„, men man blir orolig, sĂ€ger Birgit Gauffin som Ă€r ordförande i samfĂ€llighetsföreningen.

2009 ansökte föreningen för första gÄngen om sÀnkt hastighet pÄ vÀgen men fick avslag frÄn dÄvarande VÀgverket. DÄ lÄg hastigheten pÄ 70 kilometer i timmen, nÄgra Är senare höjdes hastigheten till 80 kilometer i timmen. Anledningen till det var att hastigheten pÄ NÀvekvarnsvÀgen som ligger i anslutning höjdes. Föreningen har sedan dess pÄ olika sÀtt kÀmpat för att förbÀttra trafiksÀkerheten pÄ vÀgstrÀckan.

– Vi har ocksĂ„ försökt fĂ„ en spegel vid den utfarten dĂ€r det Ă€r sĂ€mst sikt. Vi fick avslag pĂ„ det eftersom man tydligen vill undvika att sĂ€tta upp speglar för att speglar inger en falsk trygghet hos bilföraren, sĂ€ger Åke Karlsson, sekreterare i föreningen.

Föreningen har Ă€ven ansökt om att flytta den berörda utfarten, men har fĂ„tt avslag pĂ„ det ocksĂ„. I anslutning till vĂ€gen finns Ă€ven ett par större trĂ€d som ingĂ„r i en allĂ© och dĂ€rmed Ă€r biotopskyddade vilket medför ytterligare svĂ„righeter för de boende att sjĂ€lva gör nĂ„gonting Ă„t sikten.

– Det Ă€r otĂ€ckast pĂ„ vintern, nĂ€r det Ă€r lite halt och mörkt. En granne var med om incident i vintras som tack och lov inte ledde till nĂ„gra större skador pĂ„ varken mĂ€nniskor eller fordon, berĂ€ttar Birgit Gauffin. 

NÀr SN Àr pÄ plats Äker flera fordon förbi i hög fart. BÄde personbilar och tyngre fordon.

– Trafikverket hĂ€nvisar ocksĂ„ till att man som bilist ska titta pĂ„ lĂ€ngden pĂ„ mittlinjerna för att veta hur man ska planera sin körning. Men det Ă€r lite svĂ„rt hĂ€r dĂ„ vĂ€gen Ă€r sĂ„ sliten, sĂ€ger Åke Karlsson och pekar pĂ„ mitten av vĂ€gen dĂ€r resterna av de vita linjerna kan anas. 
Han pĂ„pekar dock att den senaste mĂ„naden har det dikats ur lĂ€ngst vĂ€gen och 2020 ska den renoveras. 

Föreningen ger inte upp om hastighetssÀnkningen. I mitten av oktober skickade vÀgsamfÀllighetsföreningen in en ny ansökan om sÀnkt hastighet.

– Vi tĂ€nker fortsĂ€tta kĂ€mpa för sĂ€nkt hastighet. Det Ă€r angelĂ€get att förbĂ€ttra trafiksĂ€kerheten, sĂ€ger Birgit Gauffin.

De vita mittlinjerna Àr slitna lÀngst vÀg 512.
De vita mittlinjerna Àr slitna lÀngst vÀg 512.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!