10-årig kamp för sänkt hastighet

En utfart i Bränn-Ekeby med skymd sikt skapar rädsla och oro. I tio års tid har de boende kämpat för att hastigheten på vägen ska sänkas.

Åke Karlsson går över vägen. Bakom honom syns utfarten där det är dåligt sikt.
– Många kommer i hög fart i backen, berättar han.

Åke Karlsson går över vägen. Bakom honom syns utfarten där det är dåligt sikt. – Många kommer i hög fart i backen, berättar han.

Foto: Sandra Nordin

Nyköpings kommun2019-11-02 06:01

Bränn-Ekeby och Segelsta vägsamfällighetsförening har sedan 2009 kämpat för att hastigheten på väg 512 ska sänkas till 50 kilometer i timmen vid de fastigheter som ligger vid vägens början. Den smala vägen är knappt sju meter bred och det är framförallt en utfart med dålig sikt som vållar oro hos de boende.
– Ofta känner man att det var tur att det gick bra den här gången också, men man blir orolig, säger Birgit Gauffin som är ordförande i samfällighetsföreningen.

2009 ansökte föreningen för första gången om sänkt hastighet på vägen men fick avslag från dåvarande Vägverket. Då låg hastigheten på 70 kilometer i timmen, några år senare höjdes hastigheten till 80 kilometer i timmen. Anledningen till det var att hastigheten på Nävekvarnsvägen som ligger i anslutning höjdes. Föreningen har sedan dess på olika sätt kämpat för att förbättra trafiksäkerheten på vägsträckan.

– Vi har också försökt få en spegel vid den utfarten där det är sämst sikt. Vi fick avslag på det eftersom man tydligen vill undvika att sätta upp speglar för att speglar inger en falsk trygghet hos bilföraren, säger Åke Karlsson, sekreterare i föreningen.

Föreningen har även ansökt om att flytta den berörda utfarten, men har fått avslag på det också. I anslutning till vägen finns även ett par större träd som ingår i en allé och därmed är biotopskyddade vilket medför ytterligare svårigheter för de boende att själva gör någonting åt sikten.

– Det är otäckast på vintern, när det är lite halt och mörkt. En granne var med om incident i vintras som tack och lov inte ledde till några större skador på varken människor eller fordon, berättar Birgit Gauffin. 

När SN är på plats åker flera fordon förbi i hög fart. Både personbilar och tyngre fordon.

– Trafikverket hänvisar också till att man som bilist ska titta på längden på mittlinjerna för att veta hur man ska planera sin körning. Men det är lite svårt här då vägen är så sliten, säger Åke Karlsson och pekar på mitten av vägen där resterna av de vita linjerna kan anas. 
Han påpekar dock att den senaste månaden har det dikats ur längst vägen och 2020 ska den renoveras. 

Föreningen ger inte upp om hastighetssänkningen. I mitten av oktober skickade vägsamfällighetsföreningen in en ny ansökan om sänkt hastighet.

– Vi tänker fortsätta kämpa för sänkt hastighet. Det är angeläget att förbättra trafiksäkerheten, säger Birgit Gauffin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!