13 000 timmar upp i rök för hemtjänsten

I snitt 71 besök varje dag slutar med att hemtjänsten måste vända i dörren för att ingen öppnar eller inte vill ha hjälp. Det vill kommunen göra något åt och föreslår en avgift på 150 kronor och verksamhetschefen Carina Bark vid Nyköpings kommun vill se en bättre dialog.

I snitt åker hemtjänsten i Nyköping 71 gånger varje dag ut till en brukare som inte är hemma eller inte vill ha hjälp.

I snitt åker hemtjänsten i Nyköping 71 gånger varje dag ut till en brukare som inte är hemma eller inte vill ha hjälp.

Foto: Helena Landstedt/TT

Nyköpings kommun2020-02-01 19:51

Det tillhör vardagen för både den kommunala och den privata hemtjänsten att personalen åker ut till sina brukare utan att det blir något jobb utfört. Det här kallas för "bombesök" eller "bomtid". 

Det rör sig om totalt 26 000 besök om året, där den kommunala sektorn står för ungefär 14 000 av dessa "bombesök", enligt Carina Bark, verksamhetschef för hemtjänsten i Nyköpings kommun.

För den kommunala hemtjänsten är det ungefär 38 gånger varje dag där kunden inte är hemma eller av någon anledning inte vill ha hjälp. Det motsvarar i snitt ungefär 19 timmar per dag,  beräknat för den kommunala verksamhet. Sammanlagt görs ungefär 1300 besök varje dag.

Den vanligaste orsaken till "bombesöken" är att brukarna inte hört av sig. 

– Att vi inte har fått någon informationen om att kunden inte är hemma, säger Carina Bark.

 Det kan även handlar om att kunderna tackar nej när hemtjänstpersonalen dyker upp.

Eftersom personalen omöjligt kan veta varför personen de ska besöka inte öppnar finns rutiner. Det kan handla om att kontakta anhöriga. Nyköpings kommun har ett så kallat nyckelfritt system och kan gå in i lägenheter.

– Men vi ska inte gå in om kunden inte är hemma för det är viktigt att vi respekterar det, säger hon.

För att komma till rätta med all spilltid har kommunstyrelsen föreslagit att "bombesöken" ska avgiftbeläggas. Det vill säga ett ej i förväg avbokade besök ska kosta kunden 150 kronor och att det ska ligga utanför maxtaxan. 

– Kunden ska höra av sig till oss om de inte är hemma.

Carina Bark tror att avgiften kommer tydliggöra problemet. 

Utöver avgiften jobbar Carina Bark för att stärka dialog med de handläggare som beslutar om hemtjänstinsatserna.Det är biståndshandläggaren som fattar beslut om insatser utifrån behov. 

– Om kunden återkommande tackar nej till en insatts så kanske den ska tas bort eller förändras.

Oppositionen (M),(L) och (KD) har reserverat sig mot förslaget att avgiftsbelägga "bombesöken". De ser problemet och tycker att tid och pengar används ineffektiv men anser att frågan ska utredas ytterligare. De ser hellre att regelverket ändras med avseende på kravet att privata bolagen måste kunna verka i hela kommunen, istället för avgiften. Även (SD) vill att saken ska utredas en gång till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!