15-åringen stoppades i augusti på Runtunavägen av en polispatrull som noterade att "EU-mopeden" gick lite väl snabbt. Poliserna misstänkte att mopeden var trimmad och i själva verket skulle klassas som motorcykel, något som 15-åringen inte har behörighet att köra.
Vid kontroll upptäcktes att både främre och bakre kedjedrev var utbytta vilket gjorde att mopeden kunde gå snabbare än tillåtet.
Tonåringen åtalades för olovlig körning. Han nekade och berättade att han köpte moppen tillsammans med sina föräldrar och att de inte haft anledning att tro att den var trimmad. Påståendet styrktes med en annons där det uttryckligen står att mopeden är otrimmad. 15-åringen sa i polisförhör att han tidigare köpt en scooter men sålde den eftersom den var trimmad. Han ville inte åka fast och han ville köra lagligt.
Tingsrätten friar 15-åringen eftersom "det inte är ställt utom allt rimligt tvivel" att tonåringen insåg eller borde ha insett att mopeden i själva verket var en motorcykel som han inte har körkort för.
En EU-moped, moped klass 1, får köra i högst 45 kilometer i timmen. En moped som modifierats för att köra snabbare räknas som trimmad.
År 2015 gjorde NTF (Nationföreningen för trafiksäkerhetens främjande) en enkät bland 15-åriga mopedförare. 64 procent uppgav då att deras mopeder var trimmade och kunde köra fortare än 51 kilometer i timmen. 15 procent av mopederna kunde köras fortare än 80 kilometer i timmen, enligt enkäten.