Det var hösten 2018 som mannen köpte en begagnad Volvo av en bilförsäljare i Nyköping. Bilen hade gått knappt 8000 mil och den hade en lackskada på en av bakdörrarna. Bilförsäljaren lovade att lackskadan skulle vara åtgärdad innan mannen fick bilen levererad drygt en månad senare. Bilen skulle enligt det skriftliga avtalet omfattas av nybilsgaranti de första 2000 milen eller 24 månader.
När mannen väl fick bilen levererad var lackskadan inte fixad och under den följande månaden upptäckte mannen fler problem med bilen. Bland annat fungerade inte bluetoothkopplingen i bilen, inte heller telefonkopplingen, medieenheten hakade upp sig och belysningen på instrumentpanelen gick inte att ändra. Mannen tog då kontakt med bilfirman som uppmanade mannen till att göra en manuell återställning av systemet. Det gjordes men problemen kvarstod.
Efter att ha haft bilen inlämnad ett flertal gånger på verkstad det senaste året så ville mannen häva köpet men bilfirman vill inte köpa tillbaka bilen. Därför väljer nu mannen att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden.
I sitt krav till ARN vill mannen att firman köper tillbaka bilen. Mannen vill också ha ytterligare kompensation för uttagna semesterdagar, milersättning och för den tid han lagt ner på att ringa runt till firman och verkstäder. Mannen vill även ha kompensation för de läkarbesök han gjort som enligt honom själv ska vara kopplade till den stress och oro som bilköpet lett till.