Anna lyckades förmå banken att betala tillbaka 60 000 kronor. Nu har hon gett upp hoppet att få tillbaka resten av pengarna. Allmänna reklamationsnämnden avslår hennes krav mot banken.
– Jag måste släppa det när nu. På ett sätt är det skönt att det är färdigt. Jag vet att jag inte kommer att få tillbaka mina pengar. Jag sätter punkt nu, säger hon.
Anna bor med sin man i Nyköping. Hon tyckte inte att det var konstigt att banken ringde upp henne dagen före julafton eftersom hon faktiskt väntade på ett samtal i ett annat ärende.
Tjänstemannen presenterade sig som John Andersson och sa att det försvunnit pengar från hennes konto. Samtalet pågick i flera timmar och Anna säger att hon blev mer och mer förvirrad. Ytterligare en "banktjänsteman" var inblandad i samtalen och till slut hade Anna loggat in på nternetbanken med sitt mobila Bank-ID.
Bedrägerisamtalen fortsatte på julaftonens förmiddag. "Banktjänstemännen" förmådde henne att åter logga in med hjälp av sitt Bank-ID.
Anna säger att hon loggat in på internetbanken fyra till fem gånger med sitt mobila bank-ID men att bedragarna lyckats omvandla dessa inloggningar till 28 händelser på hennes bankkonto. Det tyder på brister i bankens säkerhetssystem, hävdar hon i en anmälan till ARN. Bedragarna har även oförklarligt kunnat använda hennes bankkort för två inköp på totalt 35 000 kronor.
– Jag skickade en massa inlagor och hade lite hopp om att jag skulle få tillbaka pengarna, säger hon.
Men ARN avslår hennes krav.
Anna är en av många som utsatts för den här typen av bedrägeri. Bedragare kan även utge sig för att ringa från myndigheter, elbolag eller tv-bolag och hävda att offret måste logga in med sitt bank-ID för att exempelvis stoppa en faktura. De kan använda sig av ”spoofing”, som gör att ”rätt” telefonnummer visas på mottagarens telefon.
"Banktjänstemännen" kan hävda att de ringer från bankens säkerhetsavdelning, de "jobbar dygnet runt för att skydda dina pengar" och är ofta empatiska och sociala.
Anna vill inte gå ut med sitt rätta namn. Det är en ytterst begränsad krets personer som känner till vad hon råkat ut för.
– Jag är känd som en rätt kapabel person. Det slog mig aldrig att jag var utsatt för ett bedrägeri. Jag skäms och jag känner mig kränkt. Men jag vill inte att folk ska tycka synd om mig, säger hon.