Den kod som Elin läser av används för att personalen ska veta på vilken hylla som paketet finns att hämta från när kunden hämtar upp den. Registreringen av paketet meddelar också Postnord att paketet nått butiken så de kan skicka ut den första påminnelsen till beställaren.
– Men det här är ingenting mot hur det har sett ut tidigare innan vi byggde om förbutiken för att få mer plats till posthanteringen. Då fick vi kliva över paket för att komma runt, säger Elin Hellberg, postansvarig på Ica Oppeby.
Enligt Postnord köptes var tredje julklapp förra året på nätet och i år räknar man med att ännu fler julklappar kommer köpas via nätet vilket medför att postombuden runt om i Sverige kommer att ha bråda dagar.
För en livsmedelsbutik som Ica Oppeby är deras största inkomstkälla de livsmedel som de butiken säljer och det är redan nog mycket att göra i butiken innan jul.
Med den ökande antalet paket tar däremot posthanteringen både en större bit av butiksytan och en större del av tiden. Enligt Emma Andersson, butikschef för Ica Oppeby, slutar det ofta med att personalen i förbutiken ber om hjälp från butikens personal för att kunna hantera både kunder och paket samtidigt.
– Jag hade önskat att Postnord ordnade med tillfälliga postterminaler där personer kunde hämta sina paket runt jul speciellt om det bara kommer att bli fler paket i framtiden. Vi har fullt nog med kunder som ska storhandla inför jul, säger hon.
Emma Andersson oroar sig för personalen då hanteringen av paketen medför tunga lyft samtidigt som att även om paket registreras finns en chans att mindre paket som lagts på en hylla inte hittas då de göms bakom andra paket. En situation som kan bidra till stress för butikens anställda.
Icabutiken i Oppeby är inte beroende av att vara ett postombud utan enligt Emma Andersson lockar man nog många kunder till butiken enbart via livsmedelsförsäljningen.
– Såklart är det en service som vi vill kunna erbjuda våra kunder. Jag förstår att kunderna är nöjda med, säger hon.
Enligt Anna Kjellander, pressansvarig på Postnord, finns det hjälp för postombuden att få och hjälpen ser olika ut beroende på ombudet. Men till exempel kan utkörningar av paket ske fler omgångar under en dag och i mindre volymer. Det går även att omdirigera en del paket till ett annat ombud eller att personal från Postnord handgripligen hjälper till att sortera paketen.