Fredrik Carlsson startade företaget Carelli Assistans tillsammans med sin bror John Carlsson och sin vän Cecilia Falkeborn. Fredrik Carlsson som är VD, bor i Nacka men kommer ursprungligen från Nyköping.
– Företaget startade 2013 men det är en verksamhet som är tillståndspliktig så det tog tills slutet av 2013 tills vi var redo att dra igång och vi hade vår första kund 2015. Jag och Cecilia Falkeborn har tidigare jobbat inom assistans och vi ville göra något eget tillsammans med John Carlsson, säger Fredrik Carlsson.
Under de här fyra åren som verksamheten har varit gång har det skett en snabb och stor utveckling av bolaget. Enligt en undersökning från Dagens samhälle är Carelli Assistans det vårdbolag i Sverige som vuxit mest på den offentliga marknaden.
– I dagsläget omsätter vi ungefär 125 miljoner så vi har vuxit ganska mycket och fort. Vi ser fortfarande stora framtidsmöjligheter med expansion.
Carelli assistans har två olika verksamhetsdelar. Den ena är personlig assistans till kunder som har fått beslut från kommun eller försäkringskassan och som väljer företaget som assistansbolag. Den andra bestå av assistans som kommunen valt att lägga ut på entreprenad. Sedan tidigare har företaget assistans i kommunerna Trosa, Nynäshamn och Karlshamn. Nyligen har verksamhet också startat i Säffle och Trelleborgs kommun.
– Nu är vi väldigt utspridda, den sydligaste kunden är i Trelleborg och nordligaste i Haparanda.
Assistansbolaget har kontor i Nyköping, Vagnhärad, Västerås, Karlshamn och Trelleborg. Faktorerna bakom den snabba utveckling beror enligt Fredrik Carlsson främst på medarbetarna.
– För att nå ut till kunder så har vi satsat på marknadsföring och det handlar om att vi vill synas när man letar efter oss. Den viktigaste faktorn är de medarbetare vi har. Vi har jättebra kundansvariga på kontoret som förstår assistans och det absolut viktigaste är ju att vi som assistansbolag anpassar oss till kunden.
I dagsläget arbetar runt 350 personer på bolaget.
– Varje uppdrag är helt unikt och det är en väldigt viktig del med flexibilitet och tillgänglighet. Vi har väldigt få kunder som slutar och det är nog tack vare det. Jag skulle säga är att vi har väldigt personlig kontakt, våra chefer arbetar med allt som rör kunden vilket gör att de får väldigt bra kännedom om kunderna.