"Nyköping följer den nationella trenden med minskad omsättning för sällanköpshandeln. Dagligvaruhandeln går däremot starkt," uppger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.
Det visar Fastighetsägarnas rapport Cityindex som årligen mäter utvecklingen i landets stadskärnor.
Under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent– men inte i Nyköping. Där sjönk i stället den totala omsättningen i centrum med två procent, motsvarande 21 miljoner.
Den största minskningen ligger inom försäljningen av kläder, hem- och fritidsvaror samtidigt som försäljningen av framför allt dagligvaror ökar.
Även hotell- och restaurangnäringen i stadskärnan tappade sju miljoner i omsättning.
Tina Vestin, ställföreträdande butikschef på Lindex i Nyköping, säger att deras butik tvärtom går väldigt bra.
– Vi har fler kunder nu än vad vi hade för två år sedan.
Malva Strömberg, handlar mycket hellre i butik och är inte rädd för centrumet ska dö.
– Jag vill kunna se och känna på sakerna jag ska köpa, säger hon.
Men enligt Peter Sörman är trenden i Sveriges stadskärnor tydlig.
"Vi lägger alltmer pengar på dagligvaror medan vi spenderar allt mindre på sällanköpsvaror som hemelektronik och kläder. Just beklädnad är en av de branscher som påverkas mest av den ökade konkurrensen från e-handeln. Branschen påverkas också av att kläder har tappat som statusmarkör. I stället har heminredning, resor och upplevelser fått ökad uppmärksamhet."