"Det känns som jag inte är värd någonting"

Hyresvärdens slapphänta underhåll av bostadshuset gör att Lotten Båvik blir alltmer isolerad.

–  Demokrati handlar inte bara om politiker i kommunfullmäktige utan att alla människor ska ha samma möjligheter och rättigheter, säger Lotten Båvik.

– Demokrati handlar inte bara om politiker i kommunfullmäktige utan att alla människor ska ha samma möjligheter och rättigheter, säger Lotten Båvik.

Foto: Sandra Nordin

Nyköpings kommun2019-11-23 06:19

Lotten Båvik bor på Mariebergsvägen i Brandkärr och lever sedan länge med smärtor men då under kontroll. De senaste två åren har smärtorna eskalerat, främst på grund av brister i boendemiljön, menar Lotten Båvik.

– Jag menar absolut inte att Victoria Park är skyldiga till alla mina smärtor, men deras vanskötsel av hyreshuset har inte direkt hjälpt till, säger Lotten Båvik.

Hon berättar att hissen strulade i cirka ett år. Något som påverkat alla hyresgäster men kanske främst de med funktionsnedsättning i huset. Hissbolaget som är ansvariga för underhåll och reparation av hissen har ofta inte kunnat komma på flera timmar, och ibland inte på flera dagar.

– Jag har fått ställa in sjukgymnastik, politiska möten och jag har missat mina syskonsbarns födelsedagskalas för jag inte kan ta mig ut, säger Lotten Båvik som är politiskt aktiv i Vänsterpartiet i Nyköping.

Hon poängterar att det är värre om man kommer hem och upptäcker att hissen är trasig.

Vad gör du då?

– Kommer jag hem en lördagkväll vid halv tolv på natten och hissbolaget säger att de inte kan komma, vad har jag för val?

Lotten Båvik berättar att hon efter att ha tagit sig upp för trapporna kan bli sängliggande i flera dagar till följd av smärtorna. Hon berättar att hon blivit bättre efter sin sjukgymnastik men efter varje bakslag med hissen så har hon blivit sämre igen. Nu har Lotten Båvik fått trappförbud av sin sjukgymnast, det innebär att om hissen står still så kommer hon varken upp eller ner.

– Jag kommer aldrig bli fri från smärta men jag kan få mindre ont. Men det kräver att jag sköter min sjukgymnastik och inte gör de rörelserna som förvärrar mitt tillstånd, berättar hon.

Lotten Båvik hade tillsammans med sin hyresvärd Victoria Park ett möte med hissbolaget, sedan dess har det blivit bättre. Men sen kom nästa bakslag.

– Jag trodde inte det kunde bli värre, då bytte Victoria Park dörrar in till trapphusen, berättar hon.

De nya dörrarna är betydligt tyngre än de gamla och dessutom är inte ramperna in i huset anpassade till de nya dörrarna. Det gör att Lotten måste lyfta in sin rullator över tröskeln. Det finns en dörröppnare, men den fungerar inte utifrån.

– Jag sa till redan i februari och fick till slut löften om åtgärder i tre portar. Efter åtta månader kom ramperna. Hur länge dröjer dörröppnaren?

Lotten Båvik upplever att hon har fått ett allt sämre bemötande av personal på Victoria Park.

– Det känns som att de bara tycker jag är jobbig när jag gång på gång frågar när situationen ska lösas, fast egentligen handlar det om att jag ska kunna leva ett bra liv.  Det känns som jag inte är värd någonting, säger hon uppgivet.

I dagsläget ringer Lotten Båvik någon av sina vänner som hjälper henne att öppna dörren.

– Att åka och handla eller att gå till frisören är bara att drömma om. Det sista året har jag dessutom inte kunnat fullfölja mina förtroendeuppdrag, säger Lotten.

– Visst jag kan öppna, men det gör ont som fan. I långa loppet kommer det dessutom leda till att jag blir helt sängliggande. Det vill jag inte, det känns som jag bara blir mer och mer isolerad.

Victoria Park har sagt att hon istället ska ansöka om bostadsanpassning, att det är kommunens ansvar inte deras.

– Jag har aldrig behövt ansöka om boendeanpassning förut och varför ska kommunen betala för att min hyresvärd installerat sämre ytterdörrar? Det finns andra saker en kommun ska lägga pengarna på, utbildning till exempel, säger hon.

Victoria Park om kritiken

Henrik Källåker är regionchef på Victoria Park Stockholm som även innefattar Nyköping:

– Vi har ett hissbolag i Nyköping som inte fungerat bra. De har inte återkopplat och inte utfört åtgärder så snabbt som vi önskat. Vi hade ett möte med dem för fjorton dagar sen och håller på att vidta åtgärder för att eventuellt bryta avtalet med dem. Jag beklagar att den här enskilda hyresgästen drabbats av detta. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!