Flygresan blev en skräckupplevelse

Turbulens och landningsproblem skakade om resenärerna. En avbruten landning är dock ingen dramatisk åtgärd, berättar flygledaren.

Nyköpings kommun 1 oktober 2019 20:00

– Det var en fasansfull resa måste jag säga.

Nyköpingsbon Mona Bordui flög från Neapel till Skavsta på måndagseftermiddagen, en dryg timme efter ordinarie avgångstid kunde Ryanair-planet lyfta.

Därefter väntade en resa som kom att präglas av kraftig turbulens. När planet till slut närmare sig Skavsta tilltog turbulensen på nytt och istället för att landa tog planet ny höjd igen.

– Det var sådan turbulens att man höll sig i sätena, det var läskigt. Personalen meddelade i högtalarna att kaptenen hade beslutat att inte landa, men inte orsaken till det hela, säger Mona och fortsätter:

– Jag trodde först att vi skulle fortsätta vidare och landa på Arlanda men så blev inte fallet.

Planet steg till 800 meters höjd och fick sedan radarledas runt Tystberga för ett nytt landningsförsök. Och på grund av rådande bullerrestriktioner vid Skavsta tvingades planet göra en ganska lång inflygning innan man kunde landa på Skavsta.

– Det var dödstyst i planet när det här pågick och folk var upprörda och rädda när vi klev av. Det var första gången jag har upplevt något sådant här och jag har nog rest 30 gånger med Ryanair.

Passageraren Mona Bordui säger samtidigt att hon inte vill kasta någon skugga över hur piloterna eller flygbolaget hanterade den obehagliga situationen. Snart väntar en ny flygresa från Skavsta till Malaga för hennes del.

Tommy Ericson är flygledare vid Östgöta kontrollcentral, som har hand om in- och utflygningar vid bland annat Skavsta flygplats. Han berättar att den avbrutna landningen sannolikt berodde på den kraftiga vinden på måndagskvällen, vilket kan ha påverkat kurs, höjd eller fart.

– Om något av detta avviker för mycket så gör man ett nytt försök. Och anser piloterna att man inte kan landa säkert så fortsätter man till Arlanda eller ett annat förutbestämt alternativ.

För piloterna är det inte ovanligt att behöva avbryta en landning.

– En pilot gör det kanske en gång i månaden, men för en passagerare som flyger 3-4 gånger per år kan det dröja 30 år innan man upplever det. För piloter sitter det i ryggmärgen exakt vad man ska göra vid en avbruten landning.

Att piloterna inte meddelade passagerarna om varför landningen avbröts har sin naturliga förklaring.

– Man får inte glömma bort att piloterna har extra mycket att göra i det läget, det enda som är viktigt för dem är att flyga flygplanet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ämnen du kan följa