Hälsokost storsäljare i virustider

Virusskräcken slår ut klädbutiker och krogar. Men hälsokostaffärerna blomstrar. "Folk handlar väldigt mycket C- och D-vitaminer", säger Kristina Rosvall som driver butiken Hälsokraft.

Vitaminer är storsäljare i influensatider. Och nu när coronaskräcken breder ut sig är det många som bunkrar c-vitamin.

Vitaminer är storsäljare i influensatider. Och nu när coronaskräcken breder ut sig är det många som bunkrar c-vitamin.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Nyköpings kommun2020-04-02 14:24

När andra affärer kämpar för att överleva kan hon räkna plus i kassan i butiken i centrala Nyköping. 

– Vi har ökat vår försäljning. Vi har tappat kunder men de som kommer handlar desto mer. Det som går bäst är vitaminer, te och vitlökspreparat, säger hon.

Emelie Ceder, butikschef i Lifebutiken har också märkt att kunderna handlar mer än vanligt. 

– Det är konstigt, kunderna handlar för summor som vi sällan ser annars.  C-vitaminhyllan är i princip tom. Och vi säljer mycket zink och selén.

Mats Nilsson, vd för branschorganisationen "Svensk Egenvård" bekräftar det ökade intresset för hälsokostprodukter.

– Just nu går vi emot strömmen. Intresset för egenvård och hälsa stiger alltid i influensatider och det ser vi nu också. Det är en ganska bred ökning.

Han tror inte att det handlar om coronakrisen utan en vilja att komplettera sitt näringsintag i sjukdomstider.

– Och på längre sikt har vår bransch samma utmaningar som andra. Råvarorna kommer från olika delar av världen och all tillverkande industri har problem just nu eftersom handeln är så global. 

Han är kritisk mot figurer som använder virusskräcken för att sälja in nya preparat.

– Man ska inte marknadsföra kosttillskott eller naturläkemedel med koppling till Corona. Det är helt oseriöst. Men det ska inte blandas ihop med uppmaningar att boosta sitt immunförsvar. Det är viktigt och det kan man också att göra genom att äta apelsin och grapefrukt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!