På torsdagen anordnades den femte upplagan av Besöknäringsforum på Scandic Stora Hotellet i Nyköping.
Representanter för Nyköpings näringsliv, hotell och turism var inbjudna för att delta under dagen som bestod av både föreläsningar, storytelling, inspiration och prisutdelning.
– Vi har bland annat gjort en återblick över hur besöksnäringen varit i Nyköping under året och hur verksamheter i besöksnäringen kan arbeta mer hållbart och för att inspirera, säger Johanna Åkerman vid Nyköping turism, som står bakom arrangemanget tillsammans med kommunen.
På eftermiddagen föreläste Petra Lindberg, vd på Kurbits, om appen "The Way 2 go" som på ett smidigt, lätt och tillgängligt sätt bland annat ska inspirera verksamma inom besöksnäringen till ett mer hållbart företagande.
Ida Lindberg, marknadschef på Nils Oscar, äntrade scen tillsammans med Jonas Kandefelt från det nystartade bryggeriet Nyköping Brewing company. Därefter talade de varmt om hur ölstaden Nyköping ska locka fler turister, och om framtida samarbeten. Kandefelt meddelade att målet är att öppna bryggeriet innan jul.
Vinnare av Årets Innovationspris i Besöksnäringen blev Ideando och Nyköpings Restabud, Karin Sundby och Eva Lundqvist. I motiveringen nämns bland annat "för deras införande av Miljötratten och genomförande av Nyköpings Restabud." Priset på 10 000 kr delas årligen ut av Nyköpings kommun till ett företag, förening eller person som utfört en prestation i kommunen och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra.
Nyköpingskocken Marcus Gustavsson tilldelades utmärkelsen Årets Unga Medarbetare inom den lokala besöksnäringen i Nyköping och fick ett stipendium på 5000 kronor.