Kommunen vill förbättra bemötande och service

Nyköpings kommun jobbar med att förbättra sin service till företag och medborgare. Arbetet Fokus nöjd kund fokuserar på att skapa ett bättre och enklare bemötande.

Maria Karlsson och Anna Selander vill förbättra kommunens bemötande.

Maria Karlsson och Anna Selander vill förbättra kommunens bemötande.

Foto: Amanda Ekblad

Nyköpings kommun2020-03-18 12:22

– Arbetet handlar om att vi vill att man ska uppleva god service och bemötande så att det är lätt att göra rätt, berättar Maria Karlsson, näringslivschef på Nyköpings kommun. 

Utvecklingsarbetet startade 2018 under namnet Fokus nöjd kund och ska lyfta bemötandet inom kommunen. 

– Det handlar om att kommunen traditionellt sett har upplevt näringslivet men också medborgare med en viss skepsis man har haft inställningen generellt att personer inte vill följa reglerna. Vi tror att om vi gör det på ett tydligt och trevligt sätt så gör det att man vill följa regler, säger Anna Selander, samhällsbyggnadschef på Nyköpings kommun. 

Genom arbetet så är förhoppningen att allmänheten ska få lika bra service oavsett vilken del av kommunen man kontaktar. En viktig del är också att göra regler och brev från kommunen lättförståeliga. Kommunikationsenheten jobbar därför med klarspråk där dokument skrivs om till enklare språk. 

– Det är jätteviktig att man har brev som man begriper, både när man får en instruktion eller någon form av återkoppling och att man faktiskt kan ta till sig den.

Det som skiljer sig från tidigare arbetet är att kommunen valt att jobba med frågorna inom flera områden i kommunen som näringsliv och samhällsbyggnad. 

– Skillnaden med fokus nöjd kund är att nu jobbar vi tillsammans. Dels kan vi inspirera varandra men också att vi får en homogen yta och mycket mer dragkraft i jobbet.

Arbetet med fokus nöjd kund ska enligt kommunen förbättra arbetsmiljön för tillsynshandläggare. 

– Som tillsynshandläggare har du en utsatt position och kanske är det naturligt att man går in i något slags försvar när man ska lämna negativa besked till någon. Men den här medarbetaren kan ha verktyg för att leverera det här beskedet på ett bra sätt. 

I arbetet med Fokus nöjd kund har kommunen försökt göra sig mer lättillgängliga då det tidigare har det varit svårt att komma fram via telefon. Kommunen har kontinuerligt också haft öppet hus och på torsdagskvällarna är det öppet för att träffa en bygglovshandläggare. 

– Bara genom att planera om våra scheman lite grann så har vi kunnat frigöra några resurser på torsdagskvällarna. Sen har vi jobbat mycket med bemanning av telefonen för vi vet att upplevelsen har varit att det går inte att få tag i kommunen. Vi planerar lite noggrannare och har satt fokus på att det ska gå att nå oss. 

Anna Selander och Maria Karlsson berättar att de redan märkt av ett lyft inom verksamheterna. 

– Vi ser redan att vi har ett annat sätt mot våra kunder och det gör att vår arbetsmiljö har fått ett lyft där vi har trevliga samtal. Vi har haft en ganska hög omsättning på personal och som tillsynshandläggare har vi haft en personalomsättning på 30 procent.

– 2019 har vi sänkt omsättningen till 14 procent, man kan spekulera om vad det beror på men jag vill tro att om det är trevligt att jobba med våra kunder kanske man väljer att stanna kvar i kommunen lite längre, berättar Anna Selander. 

Förhoppningarna är att Fokus nöjd kund ska göra Nyköping till en mer attraktiv kommun för både medborgare och företag. 

– Det här arbetet kommer leda till att det uppfattas enklare att göra saker i den här kommunen. Det blir ett bättre företagsklimat och det i sin tur leder till att fler företag vågar satsa, att företagen mår och det leder till fler jobb och större kompetensförsörjning. 

Fokus nöjd kund

Målet med kommunens utvecklingsarbete är att väsentligt förbättra företagsklimat i mätningar och utvärderingar. Öka förtroendet för kommunens hantering av företagsärenden. Att få en ökad attraktivitet, inflyttning och skatteintäkter. 

Arbetet startade under hösten 2018. Några konkreta åtgärder för att främja detta är öppet hus hos kommunen och möjlighet att träffa en bygglovshandläggare. Även större framkomlighet i telefon och ett begripligare språk i handlingar från kommunen har genomförts. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!