Kritik från Riksrevisionen mot järnvägsbygge

Riksrevisionen riktade på torsdagen skarp kritik mot projektet med höghastighetståg, där Ostlänken ingår som en del.

Urban Granström, kommunstyrelseordförande i en av kommunerna Ostlänken ska gå genom.

Urban Granström, kommunstyrelseordförande i en av kommunerna Ostlänken ska gå genom.

Foto: Jens Alvin

Nyköpings kommun2019-11-21 11:46

Rapporten konstaterar att varken riksdagen eller regeringen har tagit ett beslut om att bygga en komplett höghastighetsbana, men ändå har projektet ”smugit igång” genom att regeringen beslutat att genomföra Ostlänken, den nya banan för höghastighetståg som bland annat löper genom Södermanland.

Man påpekar dessutom att kostnaderna skjutit i höjden med hundratals miljarder innan beslut om att bygga ens slutgiltigt tagits, på grund av låg kvalitet på kvalificerade kostnadsanalyser.

Att stora projekt i omfattning av liknande dignitet som det gigantiska höghastighetsjärnvägsprojektet ofta försenas och fördyras kan förklaras med att människor tenderar att vara optimistiska och tro att allt löper på enligt plan, att så här stora projekt är svåra att planera och att man undviker att analysera och redovisa kostnader som kan vara negativa gentemot medborgare och beslutsfattare, enligt forskningen som gjorts.

Riksrevisionen rekommenderar nu regeringen att, innan fortsatta beslut tas om höghastighetsjärnvägen, ge Trafikverket i uppdrag att förutsättningslöst utreda vilka brister som finns i förhållande till de transportpolitiska målen, och vilka alternativa lösningar som finns för att åtgärda bristerna på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt. 

Urban Granström (S) som är kommunstyrelseordförande i Nyköping har tittat lite på rapporten.

– Den handlar ju om höghastighetsprojektet i sin helhet. Vår uppfattning är att även om Ostlänken diskuteras i sammanhanget är det ett projekt som står på egna ben, där det ges bättre möjlighet till arbetspendling och regionförstoring, så det är lite två olika saker.

Samtidigt är Ostlänken en del av helheten i höghastighetstågsprojektet?

– Ja, fast Ostlänken står också på egna ben, det är därför den byggs nu inom anslag för nationell plan, även innan helheten är klar och det är det delvis man kritiserar. Man tycker att Ostlänken i sig är så viktig att den måste byggas nu.

Några andra synpunkter du har på rapporten?

– Nej, jag tittade mest ur Nyköpings och det regionala perspektivet. Även om man kan ha synpunkter på helheten är det viktigt att hålla i Ostlänken att den byggs och att den byggs i tid.

Hur fortskrider arbetet med Ostlänken i Nyköping med omnejd?

– Framåt och enligt tidsplan, det läggs redan mycket pengar. Nästa beslut som ska tas är detaljplanen för resecentrum, det tas någon gång under senvinter eller tidig vår 2020.

Här är det tänkt att Nyköpings nya resecentrum ska ligga.
Här är det tänkt att Nyköpings nya resecentrum ska ligga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!