Det var i början på oktober som SN skrev om hur kommunens besparingsåtgärder i skolan särskilt drabbat eleverna på Långsätterskolan. Lärarna berättade att de bland annat saknade ritpapper och pennor och hur barnen fick gräva med händerna i sandlådan för att de saknade hinkar och spadar i fritidsverksamheten.
– Men efter att SN:s artikel publicerades, började telefonen gå varm, säger läraren Maarit Nyström och fortsätter:
– Första samtalet kom efter en timme, då fick vi bollar från en idrottsföreningen, sen har det bara fortsatt. Vi har inte ens haft tid att hinna titta igenom alla grejer som företag och privatpersoner skänkt, säger hon glatt.
Nyström visar säckvis med twistband, dockor, spadar, hinkar, leksakbilar, bollar, block och pennor.
– Det känns fantastiskt, tänk att det finns så många privatpersoner som vill engagera sig, nu kommer rasterna bli så mycket roligare, säger hon.
Ute på skolgården har eleverna rast och hyllorna i den gula rastboden är alltjämt tomma.
Maarit Nyström ropar till sig eleverna när hon kommer gåendes med leksakerna.
– Är det till oss?, ropar en elev ivrigt. En annan lägger snabbt vantarna på en av bollarna medan några gräver för att se vad som finns längre ner i den ena kassen.
Eleven Asante Rema börjar sparka boll och klasskamraten Jack Iderfors kommer springandes och jublar.
– Reaktionerna efter att vi tiggde om saker har varit positiva, men folk frågar sig även om det verkligen ska vara så här i skolan, säger hon.