Daniel Petersson Engman som är butikschef på Elgiganten berättar om hur försäljningen är.
– Det har varit ett bra kundflöde, men en skillnad som vi ser är att lite av kundflödet har flyttats från mellandagarna till Black Friday. Tidigare så var det en väldigt stor topp med kunder under mellandagarna. När det jämnas ut lite mer får vi bättre möjlighet att ta hand om alla kunder och vi får väldigt positiv respons av de kunder vi haft, säger Daniel Petersson Engman.
Han har märkt av en förändring där det finns en större efterfrågan på att boka elektronikprylar på nätet och sedan hämta det i butiker.
– Vi ser väldigt mycket att man tittar på hemsidan först för att se vad som finns tillgängligt och sen att man bokar direkt eller kommer in och pratar med säljare.
Många fysiska elektronikkedjor har stora utmaningar med lönsamhet i takt med att försäljningen ökar på internet.
–Det är en marknad som går tufft men Elgiganten har gått väldigt bra.
Daniel Petersson Engman tror att nyckeln till en levande handel är personlig service och en tillgång på produkter lokalt.
– Kunderna vill kunna boka sin produkt och hämta det direkt. Den personliga servicen är också viktig, för att kunna ha någon att prata med.
Maria Vesterlund är en av kunderna som besökte Elgiganten under mellandagsrean.
– Jag ska köpa en stavmixer och jag har valt att handla den nu för att jag behöver den. Jag brukar annars aldrig handla på mellandagsrean, säger Maria Vesterlund.
Irre Kraft Ågren och August Thorstensson på Brothers i Västerport ser en förändring av handelskulturen under mellandagsrean.
– Den har trappats av ganska mycket. Jag tror att vi har för mycket runt om kring som Black Friday och allt annat som gör att det blir rea på rea. Det har förändrats och det är tuffare att ha en butik inne i stan överhuvudtaget. Det är väldigt sorgligt att det har minskat med människor som är ute och shoppar, säger Irre Kraft Ågren.
Irre Kraft Ågren tror att en kombination av upplevelser och handeln kan vara ett sätt att bibehålla en livlig stadskärna.
– Vi måste kombinera handel med upplevelser och tillgänglighet. Kommunen måste göra något åt parkeringsplatserna. Man hittar inga parkeringar och det är ett stort problem i centrum, att kunna ta sig hit och vara här ska vara enkelt.