På Nyköpings högstadium har man delat in skolan i tolv arbetslag, varje arbetslag består av fyra klasser. Nytt för den här terminen är att i varje arbetslag ska det finnas en så kallad lagmentor.
– Tanken med lagmentorer är att det ska finnas fler vuxna i skolan för att stärka relationer mellan elever och vuxna och öka tryggheten på skolan. För vi har sett att elever som etablera en bra relation till en vuxen, främjar deras mående, säger Stina Degernäs, elevhälsochef.
Degernäs säger att det tidigare har varit två pedagoger som i sitt uppdrag även varit mentorer i en klass men att man nu istället kommer ha en lagmentor som har utrymme att följa grupprocesser och individärenden på ett annat vis. Lagmentorerna kommer inte bedriva undervisning.
– Deras uppdrag består istället av att vara länken mellan skolan och föräldrarna, stärka eleverna och arbeta förebyggande och främjande istället för bara akut.
Är lagmentorerna utbildade pedagoger?
– Några är det, gruppen består av både socionomer, socialpedagoger och behandlingspedagoger.
Enligt Degernäs kommer lagmentorerna inte ha någon schemalagd undervisning, inte heller täcka upp som vikarier när ordinarie lärare är borta.
Ni anställer 12 personer samtidigt som skolan har sparkrav?
– Satsningen gjordes föregående år. Vi har gjort en omorganisation och har bland annat tagit bort elevcoacher och sett över behovet av elevassistenter, för att se om en person kan finnas för flera elever istället för bara en.