I juli månad inkom ett medborgarförslag till Nyköpings kommun, med ett önskemål om att bredda vägrenen från Ekensberg längs med gamla riksettan, numera officiellt väg 223, hela vägen ut till Svärta.
I dag finns i princip ingen vägren alls på långa sträckor av detta vägavsnitt.
"När man kör under E4 finns en smal, smal, vägren men även den är alldeles för smal. Vill man cykla, gå eller springa är det en fara för livet, dels på grund av den obefintliga vägrenen, dels på grund av hastigheten som bilarna håller på vägen.", hälsar skrivaren.
Kommunen, som inte är väghållare där, passade på fullmäktige vidare bollen till Trafikverket.
Nu har svar kommit därifrån. Det konstateras att inga medel finns avsatta för standardhöjande åtgärder av det slag som efterfrågas. "Åtgärder på det lågtrafikerade vägnätet (färre än 1000 fordon per dygn) är mycket svårt att få positiv samhällsekonomisk nytta för", enligt kalkylerna.
Att fordon framförs för fort är i sig inget skäl att vidta fysiska åtgärder, anser Trafikverket, som även hänvisar till undersökningar om vilken den genomsnittliga hastigheten är på vägavsnittet. Snittet ska enligt uppgift vara lägre än den skyltade maxhastigheten 80 kilometer i timmen.
Inte heller är någon cykelbana aktuell i denna riktning, enligt den cykelstrategi som Regionförbundet Sörmland förankrat med länets kommuner och Trafikverket. Enligt denna strategi förespråkas bland annat vägen mellan Oppeby och Skavsta samt mellan Oxelösund och Nyköping.