Orio vill satsa på ett logistikcentrum

Orio väljer att satsa stort på den delen av företaget som består av logistik. Drömmen är att sätta Nyköping på kartan genom att skapa ett stort logistikcenter.

Jonas Nilson och Gustaf Ljunggren ser en positiv framtid för Orio.

Jonas Nilson och Gustaf Ljunggren ser en positiv framtid för Orio.

Foto: Amanda Ekblad

Nyköpings kommun2019-11-20 10:26

Orio har funnits i över 70 år och ägs sedan 2012 av Svenska staten. Bolaget har huvudkontor på Arnö i Nyköping och består av två delar, tredjepartslogistik och leverantör av reservdelar till bilar av märket Saab.

Gustaf Ljunggren är sedan i somras VD för Orio och han berättar vilka planer som finns för företaget i framtiden. 

– Jag såg att det fanns en oslipad diamant här och jag gillade att det fanns en utmaning. Vi har stora planer och idéer och vår dröm är att skapa ett stort logistikcenter. Logistik har inte varit fokus i Nyköping men det ligger väldigt bra till vid E4:an och nära Stockholm och Skavsta, säger Gustaf Ljunggren. 

Jonas Nilson som är logistikchef på Orio berättar att logistikbranschen har en ljus framtid. 

– Logistik är ju en väldigt het marknad och det är ju också en fantastisk möjlighet med en e-handel som ökar. Vi är lyhörda och flexibla och vi jobbar med aktivt med kunden. Vi känner att det finns ett gap där som vi vill fylla, säger Jonas Nilson.  

Orio har de senaste åren därför gjort stora satsningar på den delen av företaget som består av logistik. 

– Två år sedan gjorde vi en rejäl satsning på logistik. Nu har vi 23 kunder inom olika branscher både med bildelar, sportutrustning inom e-handel och livsmedel, säger Jonas Nilson. 

Några av företagets kunder är Annas pepparkakor, Lidl, Renée Voltaire och Scania.

– Ett företag som vi har som kund som har en otroligt smart idé är Creopack. De tillverkar plastsäckar av biomaterial, berättar Jonas Nilson. 

Totalt jobbar ungefär 100 personer på Orio i Nyköping. Under de senaste åren har många anställda varslats i samband med att produktion av reservdelar till bilindustrin minskat. Men i takt med att logistikdelen ökar finns det stora möjligheter till att fler kan nyanställas.

– Vi har byggt upp ett starkt nätverk. Logistik är ju en förtroendebransch och vi behöver bli mer kända som exempelvis DHL och Schenker. När vi ökar så kommer våra arbetstillfällen att öka, säger Jonas Nilson.  

Att företaget har erfarenhet av att leverera reservdelar till Saabbilar tror både Jonas Nilson och Gustaf Ljunggren har underlättat deras utveckling av logistiken.  

– Branschen blir mer digitaliserat och automatiserat men vi har redan en hög automatiseringsgrad. Den typen av automatplock som många installerar nu har vi redan haft i flera år eftersom vi kommer från en bransch där konkurrensen är hård. Det spelar ju ingen roll om det är bromsskivor eller en burk med mat man har ju ändå lika höga krav på logistiken, säger Jonas Nilson.    

I nuläget finns det ungefär 800 000 Saabar i världen och 250 000 bilar från bilmärket finns i Sverige. Att utveckla delen med leveranser av bildelar är ett arbete som Orio också jobbar med. 

– Eftersom Saabbilar inte längre tillverkas kommer det ju så småningom det bli en minskad produktion. Vi får vi tänka över hur vi ska utveckla den delen och vi har redan lite tankar om det, säger Gustaf Ljunggren.  

Att marknaden går in i en lågkonjunktur är något som gör att många industrierna har en svår tid framför sig. Men en lågkonjunktur kan snarare innebära ett uppsving för Orio. 

– Det är då många företag får en chans att se över sina strukturer. Fler företag börjar att titta på outsourcing av sin logistik, berättar Jonas Nilson. 

– Om man ser på ett företag som säljer produkter finns det inte så mycket att ändra förutom sin logistik. När man valt att outsourca det går man inte tillbaka för då inser man hur mycket lättare det blir, säger Gustaf Ljunggren.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!