Lågprisbolaget är känt för snabba puckar. När beslutet att lägga ned Skavstabasen offentliggjordes på onsdagen hade man inte hunnit förhandla enligt medbestämmandelagen (MBL).
– Vi blev kallade igår (läs tisdag) till MBL-förhandling idag (läs onsdag). Det får anses vara en ganska kort varseltid. Och innan förhandlingen ens inletts gick Ryanair ut med beslutet, säger Rawas Nermany.
Stängningen av basen på Skavsta betyder att planen inte kommer att stå över natten på Skavsta. Personalens arbetsdag börjar och slutar på en bas i något annat land.
– Ryanair har tidigare visat väldigt begränsat intresse av att delta i det svenska socialförsäkringssystemet och praxis på svensk arbetsmarknad. De är vana vid att själva diktera villkoren, säger Nermany.
Menar du att det är besvärligt för Ryanair att rätta sig efter svenska lagar?
– Ja.
Vad som händer med personalen är just nu en öppen fråga.
– Vi vet inte vad Ryanair har tänkt erbjuda för alternativ. Det har inte kommunicerats.
Rawas Nermany hade under onsdagen kontakt med pilotfackets företrädare på Skavsta.
– Medlemmarna är naturligtvis väldigt besvikna, säger han.
Även om onsdagens besked kom överraskande uttryckte Svensk pilotförening redan för ett år sedan oro för att Ryanair skulle lägga ner basen på Skavsta.
Ryanairs personal brukar sällan eller aldrig framföra sin kritik öppet.
– De är rädda för repressalier från sin arbetsgivare, säger Rawas Nermany.