Rehns tillhör koncernen Nordström som också äger nio andra byggföretag. Fredrik Lundberg som är platschef på Rehns i Nyköping berättar om företagets satsningar på att bli klimatsmartare.
– Miljön ligger ju i tiden och vi värnar extremt mycket om miljön på koncernnivå. Det första miljöengagemang vi hade i större skala var att samtliga av våra produkter blev miljögodkända av Sunda Hus. Man kan inte köpa någonting hos oss som är farligt för miljön eller för de som arbetar med produkterna, berättar Fredrik Lundberg.
Tillsammans i hela koncernen har företagen beslutat att alla transporter ska börja köras med fossilfria biodieseln HVO100.
– Vi kör ju mycket tung trafik eftersom de flesta av våra kunder får sitt material utkört. Nu har vi ställt krav på vårt åkeri, Broms åkeri att från och med ett visst datum måste bilarna tankas med HVO100. Det håller vi på att fasa in och i väntan på att det tankas fullt ut klimatkompenserar vi. Våra transporter sker också med euro-6 bilar som är den senaste och högsta miljöklassen.
Rehns nya initiativ har fått positiv respons från kunderna.
– Det har redan nu bemötts oerhört positivt bland våra kunder eftersom det är ett sånt fokus på miljön. Jag tror att våra kunder så småningom kommer att ställa krav på att man vill ha det så här. Man bygger ju idag Svanenhus där det här är en del i beräkningen för att få svanenklassa sig. Det spelar ju ingen roll om det är miljöklassat material om man kör ut det med gamla diesellastbilar då har man ju förlorat mycket av värdet.
I år beräknas företaget ha 80 procent av sina transporter klimatkompenserade och i början av nästa år ska alla vara det så gott det går.
– Det har körts igång men sen gäller det att hitta stationsnät där du kan tanka det här drivmedlet. Sen är det så att 100 procent når man inte för det är ju klart att det är viss miljöpåverkan att framställa HVO100 och det är därför vi överkompenserar.
Att inte några andra byggbolag har valt att ha klimatneutrala resor tror Fredrik Lundberg beror på det är en kostsam och tidskrävande process.
– Det är ett ganska gediget konsultarbete för att få klassas som klimatneutral enligt de standarder som finns. Det är en ganska kostsam process och alla är nog inte beredda att offra den tiden, energin och de kostnaderna som det innebär. Men vi tycker att det är så viktigt för oss så att det känns rätt naturligt.