Så kommer Nyköping förändras i framtiden

Kommunen har genomfört en resvaneundersökning och resultatet ligger till en grund för hur Nyköping ska planeras i framtiden.

Cykelparkeringar kan komma att bli ett vanligare inslag i Nyköping i framtiden.

Cykelparkeringar kan komma att bli ett vanligare inslag i Nyköping i framtiden.

Foto: Carina Berghuis

Nyköpings kommun2019-10-30 20:57

Magnus Bäckmark, trafikplanerare på Nyköpings kommun, anser att resvaneundersökningen behöver lyftas och ses i ett helhetsperspektiv och inkludera både trafik- och samhällsplanering. 

– Resvaneundersökningen kan användas som stöd när vi planerar ett område. I dag måste vi hitta en annan balans mellan trafikslagen, säger han.

Undersökningen visade bland annat att många personer kör korta sträckor med bilen, vilket leder till många kallstarter. Dessa bilresor skulle i mångt och mycket kunna ersättas med gång, cykel eller kollektivtrafik.

– Utifrån ett hälso- och miljöperspektiv är det bra alternativ. Men då är det också viktigt att underhålla befintliga stråk på ett bra sätt, till exempel genom sopsaltning av cykelvägar så att de kan användas året runt. Trafik- och samhällsplanering hänger ihop. I omställningen av transportsystemet ska vi värna vår stadskärna, ta hänsyn till tillväxt, trafiksäkerhet, miljö och hälsa, barns möjlighet att röra sig i sin närmiljö.

Omställningen är inte hämtad ur luften, utan av de som svarat på undersökningen visar en majoritet att de är intresserade av att hitta alternativ till bilen.

– På frågan om hur Nyköpingsborna vill att centrum ska utvecklas svarade en majoritet att de vill ha en bilfri stadskärna. Antagligen kommer vi att se fler parkeringar i ytterområdet av stadskärnan i framtiden. Där de som rör sig i stadskärnan ges utrymme för sina ärenden och inte behöver oroa sig för bilar som svischar förbi och påverkar tryggheten.

Men trafikplaneraren menar att bilen fortsatt är en viktig komponent och i många fall det enda sättet för människor att ta sig fram. Men om fler i större utsträckning använder sig av alternativa färdmedel i centrala delar så kan de som verkligen behöver fortsätta att använda bilen, till exempel boende på landsbygden.

Även den långväga pendlingen kommer att förändras. Nya resecentrum kommer till exempel att påverka trafiken i och samhället Nyköping. När byggandet är färdigt kommer all kollektivtrafik samlas till en nod och personer som pendlar längre sträckor med tåg eller buss ska effektivt kunna kliva på en stadsbuss. 

– Med cykelparkeringar i anslutning till resecentrum kan pendlare ta sig dit från längre avstånd än om de bara går. Miljön och klimatet måste vara centralt framöver vilket kopplar an till kommunens övergripande mål, säger Magnus Bäckmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!