Så mycket beräknas resecentrumprojektet kosta

En kostnadskalkyl för Ostlänkens framfart i Nyköping har tagits fram. Enligt beräkningen handlar det om cirka 726 miljoner kronor.

Illustrationerna visar en av entrébyggnaderna samt en av passagerna under järnvägsspåren. I botten syns förslag på bullerskydd vid resecentrums norra del.

Illustrationerna visar en av entrébyggnaderna samt en av passagerna under järnvägsspåren. I botten syns förslag på bullerskydd vid resecentrums norra del.

Foto: Sweco Architects

Nyköpings kommun2019-12-13 07:15

Trafikverkets järnvägsplan för Nyköpings resecentrum omfattas av ett stort område: Från Folkungavallen i öst till åkermarken strax söder om Minninge, väster om E4. Här ska Ostlänkens bibana dras vilket innebär att nya spår, nya plattformar, flera nya broar, entréhallar och bullerskyddsåtgärder ska anläggas – bland väldigt mycket annat.

I Trafikverkets förslag på järnvägsplan som nu är ute på granskning nämns en beräknad totalkostnad för projektet, cirka 726 miljoner kronor.

– Det är en anläggningskostnadskalkyl som konsulter har tagit fram i det här skedet, och det är viktigt att känna till att den innebär en entreprenörs kostnad för att bygga det här. Sedan tillkommer kostnader i vår totala kalkyl, som att vi ska projektera anläggningen först och att vi ska köpa mark, bland annat, säger Jonas Nimfelt, projektledare på Trafikverket.

Finns det någon kalkyl för den totala kostnaden i nuläget?

– Egentligen inte, men jag kan tänka mig att det rör sig om kanske ytterligare 20-25 procent som tillkommer.

Nyköpings kommun räknar samtidigt med att lägga ungefär 300 miljoner kronor på resecentrum, enligt det besked som kom i fjol. Delar av anläggningen kommer att byggas av kommunen och Trafikverket gemensamt, som till exempel broar och tunnlar.

– Det finns ingen nyare bedömning än att det ligger på 300 miljoner, ungefär. Vi vill komma vidare med vår detaljplan först, sedan görs en ny bedömning av vad saker kostar innan vi projekterar det fullt ut, säger Christian Udin, ansvarig för Ostlänken inom Nyköpings kommun.

I våras meddelades att hela Ostlänkenprojektet riskerar att bli tio miljarder kronor dyrare än vad regeringen har budgeterat för – 64 miljarder istället för 54. Bland annat eftersom fler tunnlar behöver anläggas och att arbetet med förorenad mark blir dyrare än beräknat.

Därför har Trafikverket och representanter från alla Ostlänkenkommuner (Nyköping och Trosa inom SN:s spridningsområde) träffats för att diskutera hur kostnaderna ska kunna sänkas. Jonas Nimfelt tror dock inte att Nyköpingssträckan kommer påverkas av eventuella besparingsåtgärder.

– Vi har hela tiden en kostnadsmedvetenhet i allt vårt arbete och jag tycker att den spårutformning och anläggningsutformning vi har inte ger så stora möjligheter att ta bort något som skulle göra det billigare. Jag skulle säga att det här inte har någon påverkan på vårt arbete idag, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!