– De har satt i system att sälja vidare elbilar så fort man har fått bonusen utbetald. Regionens upphandling hindrar inte dessa företag från att utnyttja det svenska skattesystemet. Jag tycker att det är omoraliskt att plocka ut våra skattepengar på det här sättet.
Det säger en anställd inom Region Sörmland som har insyn i hyrbilsfrågan, men som vill vara anonym.
Bonus malus-systemet infördes den 1 juli 2018. Det innebär att ägare till fordon från 2018 eller senare och som har låga utsläpp kan premieras med upp till 60 000 kronor, förutsatt att fordonet ägts i minst sex månader. Malus innebär att ett bensin- eller dieseldrivet fordon från och med 2018 i stället kan få en förhöjd fordonsskatt under tre år.
Region Sörmland har sedan april förra året ett avtal med hyrbilsföretaget Avis, som har flera franchisetagare. En av dessa är Wepax Support AB, som sköter underhållet av flera bilar som regionen hyr.
I en av regionens verksamheter har det funnits tre elbilar som omfattats av bonussystemet. Det är Volkswagen Finans Sverige AB som möjliggjort för Avis att kunna hyra ut bilarna. Miljöbonusen har sedan utbetalats till finansbolaget. De uppger att de i sin tur har betalat Avis.
Trots att avtalen mellan Avis och Volkswagen Finans Sverige AB haft en planerad löptid på minst tolv månader har Avis valt att säga upp kontrakten för dessa fordon redan efter sex månader.
– Vid en finansiell leasing har kunden möjlighet att förtidslösa bilen, men även rätt att anvisa bilen till nästa köpare. I sådana fall löser de ut bilen i förtid och säljer sedan vidare den på egen hand, säger Ola Petersson, marknadschef på Volkswagen Finans Sverige AB, och fortsätter:
– För vår del kommer vi att ta kontakt med den här kunden. Även om det inte finns något juridiskt som hindrar dem från att göra den här dealen så ser vi gärna att bilarna rullar på de avtalstider de har. Det som har framkommit är inte tanken med miljöbilspremien.
Avis skriver i ett mejl till tidningen att anledningen till att avtalet med finansbolaget brutits i förtid beror på bilarnas snabba utveckling:
"En fördel med att hyra bil är att få tillgång till nya, effektivare och klimatsmartare bilar. Avis byter ut sina bilar i takt med att kundefterfrågan kräver det, och då säljs de använda bilarna vidare till svenska återförsäljare så att de blir en del av den svenska andrahandsmarknaden".
Men exakt vad som händer med miljöbonusarna vid en försäljning kan företaget inte svara på:
"Vad gäller de specifika bilarna så kan Avis inte ge detaljer om någon enskild transaktionen. Men rent generellt brukar försäljningspriset spegla inköpspriset".
På Wepax Support AB har man förståelse för kritiken. De säger att det är en lucka i lagen som möjliggjort att skattepengar blir en del av deras affärsmodell. Samtidigt tycker företaget att de har agerat på rätt sätt.
– Jag tycker inte att man kan lägga över ansvaret kring hur bonussystemet är utformat på bilhandeln i sig eftersom vi bedriver en affärsverksamhet. Det är bilbranschen som tjänar på det här och vinstintresset går före, säger Milton Merino, vd.
Tvärtemot Avis är han tydlig med att de inte behåller miljöbonusen.
– Det finns en bilhandlare som har garanterat ett återköp på bilen efter att leasingperioden är slut och som får ta del av klimatbonusen.