Lovisa Wessberg, 11 år, åker skoltaxi mellan Oppeby gård och Långsätters särskola på Arnö. Tidigare har det fungerat bra, men sedan höstterminens start kommer hon ofta omkring femton minuter försent.
– Min dotter diagnostiserades med autism 2011. Hon blir väldigt orolig när hon inte kommer fram till skolan när hon ska eftersom hon inte har någon tidsuppfattning. Jag har berättat för Sörmlandstrafiken att man inte kan hålla på med de barn som har autism hur som helst, men de verkar inte förstå vad en funktionsnedsättning innebär, säger Jenny Westerback.
Lovisa Wessberg har haft skoltaxi sedan hon började i förskoleklass. Tidigare kom skoltaxin och hämtade Lovisa omkring klockan 07.45 på morgonen. Då var hon framme på skolan omkring klockan 08.20, tio minuter innan skoldagen började. I dagsläget kommer alltså taxin oftast fram vid 08.45, vilket även ställer till andra problem.
– Det här tar även resurser från skolan som får sitta och vänta på elever som är sena. Men för Lovisas del kan det till och med vara så att hon inte vill åka till skolan på grund av det här, säger Jenny Westerback.
Att köra sträckan med bil tar uppskattningsvis 15 minuter. Även om det är flera barn som ska hämtas och lämnas tycker Jenny Westerback att det är märkligt att det ska ta nästan en timme att komma fram.
– På eftermiddagarna hämtas hon när klockan är 15. Men ibland hon är inte hemma förrän strax innan 16. Då undrar man också vad det är frågan om. Att det ska ta så lång tid tycker jag är konstigt eftersom vi inte ens bor i storstaden och har några köer, säger hon.
Tidigare skötte Nyköpings kommun planeringen av skoltaxiturerna. Då, liksom nu, utfördes dem av Taxi Nyköping-Oxelösund AB. Men sedan hösten är det Sörmlandstrafiken som har tagit över planeringen av trafiken från kommunen.
Johan Tollén är kommunikatör på Sörmlandstrafiken. Han kan inte ge något svar på varför det inte har fungerat i det specifika fallet eftersom han inte har kunnat hitta något klagomål. Däremot säger han att alla barn ska komma fram i tid.
– Vi planerar för att alla utifrån sina speciella förutsättningar ska komma i tid till skolan. Men jag vill också skicka med att vi är i början av det här nya avtalet och att det är en komplex övergång för att få allting att fungera. Därför gäller det att vi får in synpunkter så att vi kan ta fram åtgärder och göra justeringar.