Spekulationer kring Ryanairs planer frodas

Det finns gott om teorier och spekulationer kring varför Ryanair lägger ner baser – förutom det de själva sagt – att det grundar sig i leveransproblem av nya flygplan.

Det ser ut som att antalet flyglinjer på Skavsta kommer att minska när Ryanair stänger sin bas. Men det florerar flera teorier om varför de väljer att stänga.

Det ser ut som att antalet flyglinjer på Skavsta kommer att minska när Ryanair stänger sin bas. Men det florerar flera teorier om varför de väljer att stänga.

Foto: Peter Alexis

Nyköpings kommun2019-12-07 11:22

Ryanairs planer på att stänga ner baser har lett till många spekulationer och teorier. Skavsta är inte den enda flygplats där Ryanair under 2019 har varslat om stängning. Bland annat gick man ut i början av året och meddelade att flera baser på spanska flygplatser skulle läggas ner. Då reagerade pilotorganisationen ECA kraftfullt och menade att det var en strategi från flygbolaget att hota med nedläggning.

– Vi ser Ryanairs strategi som ett försök att driva anställda att underkasta sig; inga strejker, inga tvister, inga svåra förhandlingar, bara ett försök till tvång att acceptera avtalet, sa John Horne, ECA-president, i ett uttalande då.

SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka skriver i en analys, efter beskedet om nedläggningen av basen på Skavsta, att Ryanair tidigare år haft en ökning av antalet passagerare med i snitt tio procent per år. Men att man räknar med en tillväxt på två procent under 2020. Det kan vara en anledning till att man nu måste spara pengar – speciellt med tanke på att nya flygplan som bolaget beställt inte kommer att levereras i tid.

Hon tar även upp att chefen för Ryanairs moderbolag, Michael O'Leary, har en planerad bonus på upp till 99 miljoner euro.

”Detta om aktien stiger över 21 euro eller vinsten blir 2 miljarder euro någon gång under de kommande fem åren. Det återstår att se om han når det målet. Nedläggningen av linjer på Skavsta kan vara ett steg på väg”, skriver hon.

En Ryanairpilot som tidningen intervjuat efter beskedet om nedläggning av basen på Skavsta, uttryckte farhågor om att nedstängningen kan vara ett knep för att försämra avtalen för de anställda.

– Det hände nyligen i Spanien på Geronabasen. Först stängde de, sedan gjorde de nya avtal med 75-procentstjänster, som passar dem bra. Sedan skulle de jobba för fullt utan möjlighet till semester under sommaren och ha tre månader obetalt på vintern då schemat är lugnare. Detta till 75 procent av grundlönen, sa piloten till tidningen.

Samtidigt ser flygandet ut att minska i Sverige. Samtliga tio flygplatser som ägs och drivs av det statliga bolaget Swedavia (däribland Arlanda, Landvetter, Bromma och Malmö) tappade besökare jämfört med oktober 2018.

För Skavstas del ser utvecklingen däremot annorlunda ut. Jämfört med oktober i fjol gick Skavsta framåt i passagerarantal med 2,3 procent.

Karta: Skavsta flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!