– Det jag kan säga just nu är att vi håller på med en utredning på det här. Entreprenören har ju krav som de ska följa och vi håller på och kollar vilka åtgärder som har vidtagits under torsdagskvällen, berättar Robin Johansson som är projektledare på Trafikverket.
Trafikverket lägger 45 miljoner kronor årligen på vinterväghållningen i Sverige. Myndigheten har nästan 10 000 mil statliga vägar och cirka 25 procent av dem saltas då ingen annan halkbekämpningsmetod fungerar. Det är entreprenören Svevia som på uppdrag av Trafikverket har ansvaret för saltningen av E4 runt Nyköping. Trafikverket har tydliga riktlinjer kring hur alla vägar ska saltas beroende på väder.
SN har fått mejl från ett flertal läsare som vittnat om att sträckan mellan Nyköping och Tystberga varit extra hal under torsdagskvällen. Flera olyckor inträffade med totalt 19 personer inblandade.
Tidigare har bland annat E4 i höjd med Stavsjö och trafikplats Hållet varit en olycksdrabbad sträcka vid halka. Enligt Robin Johansson kan anledningen till den varierande halkan bero på att vägen ligger i olika klimatzoner.
– Det har lite med klimatzonerna att göra. Vi har två vinterkritiska sträckor och de är just Tystberga och även Stavsjö. Det har lite med klimatet att göra och det är även flera olika faktorer som spelar in.
Södermanlands Nyheter har försökt nå entreprenören Svevia för en kommentar.