Tutta Waara, 82, bor med sin man i en villa i Brandkärr. Hon har drabbats av flera stroker, varav den senaste skedde i mars. I och med den försvann talförmågan så gott som helt. Hon blev också tvungen att börja sondmatas.
Hemtjänst från Nyköpings kommun har hon haft i flera år. I och med att hon skrevs ut från sjukhuset i april beslutades det att hon även skulle få hemsjukvård. Men övergången visade sig bli allt annat än lätt.
– Innan man skrivs ut från lasarettet ska man ha ett vårdplaneringsmöte. Men på mötet dök bara en handläggare från kommunen upp, ingen läkare som kunde berätta vilket vårdbehov hon har, säger Marcus Waara, son och god man till sin mamma.
Väl hemma krävde Marcus Waara att ett möte skulle hållas för att utforma de genomförandeplaner och instruktioner som behövdes för att Tuttas hemsjukvård och hemtjänst skulle fungera. Mötet hölls, men trots att han aldrig fick godkänna planerna valde kommunen att driftsätta dem.
– Planerna innehöll felaktigheter som ledde till felmedicinering, vanvård, uttorkning och felaktig munhygien. Nu har flera tänder varit tvungna att dras ut. Blödningarna från näsan och läpparna på grund av uttorkningen upphörde först efter att jag påtalat felaktigheter i instruktionerna, säger han.
Dessutom säger Marcus Waara att hemtjänstens besök ofta krockade med hemsjukvårdens eftersom samordning mellan kommunens olika enheter saknades. För att komma till rätta med problemen inrättade han en egen checklista för hur personalen skulle sköta henne. Till en början följdes den, men när det kom till chefernas kännedom fick den inte längre användas.
– På ett möte med kommunens chefer sa de att de inte kunde använda min lista eftersom de var tvungna att följa lagen. Men följer kommunen verkligen lagen om man inte säkerställer att patientens vårdbehov uppfylls, undrar han.
Efter flera hundra noterade avvikelser som han sänt in till kommunen, utan att det blivit någon förbättring, valde han att byta till ett privat hemtjänstföretag i augusti. Han menar att det privata hemtjänstföretaget bättre följer upp de problem som uppkommer.
– Avvikelserna för hemtjänsten har så gott som försvunnit. Snart ska de även ta över sondmatningen så att avvikelserna för hemsjukvården också kan upphöra. Jag undrar hur många som utsätts för vanvård av Nyköpings kommun, men som inte har möjlighet att säga ifrån, säger Marcus Waara.
Carina Bark är verksamhetschef för hemtjänsten och hemsjukvården i Nyköpings kommun. Trots en fullmakt vill hon inte uttala sig i det enskilda fallet, men säger att alla synpunkter och klagomål som kommer in från anhöriga ska utredas. Hon medger också att det kan finnas brister.
– Vi tycker att det är bra att vi får in synpunkter så att vi kan förbättra organisationen. Ibland kan vi ha brister och då måste vi göra ett förbättringsarbete, säger hon.
De genomförandeplaner som tagits fram har enligt Marcus Waara uppfattats som krångliga av både han själv och av personalen. Trots att han utgick från genomförandeplanerna när han skapade den egenutformade checklistan fick den inte användas. Carina Bark menar att det beror på lagen.
– Det är inte rättsäkert eftersom vi har två lagrum att följa. Därför har vi våra egna planer. Det är de rutinerna vi har i Nyköpings kommun, fortsätter hon.
Hur tycker du att samordningen mellan hemsjukvården och hemtjänsten fungerar med tanke på att hemtjänsten dök upp samtidigt som hemsjukvården höll på att sondmata Tutta?
– Att hålla exakta tider är svårt i en organisation när man jobbar med människor.
Vad tänker du kring att sjukgymnastik inte genomförs och att tandborstning uteblir trots att det i genomförandeplanerna står att det ska genomföras?
– Det är jättesvårt att säga. Den enskilde måste också vilja göra det. Men står det att vi ska göra det ska vi naturligtvis också göra det, säger Carina Bark.