Vid en första anblick är kanske Göta kanal sig likt. Men under de senaste fyra åren har byggnadsverket som stod klart 1832 genomgått en stor renovering. En renovering som var helt nödvändig för att kanalen ska kunna finnas kvar.
– Det här är Göta Kanal 2.0. Syftet är att bevara kanalen för kommande generationer, men också att gradera upp den. Den var i så dåligt skick att det fanns risk att behöva stänga ner kanalen, säger Roger Altsäter, vd på Sveriges äldsta aktiebolag, AB Göta kanalbolag som underhåller kanalen.
Den 19 mil långa kanalen blev 2014 klassad som en dammanläggning och med det kom nya krav på att alla delar ska vara i gott skick. Ägaren, den svenska staten, har dessutom gjort klart att Göta kanal inte ska vara ett museum, utan en anläggning som ska användas och fungera.
– Vi har 6 000 meter brygga och 7 000 meter stenkaj och pirer. Det här är det största kontor jag haft, eller längsta kanske man ska säga, säger Roger Altsäter som besökt kanalen många gånger innan sin roll som vd.
– Min dotter var slussvärd i sex säsonger. Och min pappa hade båt så jag har åkt flera gånger.
En av de största skillnaderna som han själv har upplevt är just slussvärdarnas roll.
– Tidigare var de som skötte slussarna slussvakter, de vaktade anläggningen så att ingen skulle ha sönder den. Men nu är de som jobbar här slussvärdar, som tar hand om gästerna. Och det kan behövas för våra förstagångsåkare kan vara rätt oroliga. Det är djupt och trångt och mycket sten. Då är det viktigt att ha någon som kan ge tydliga instruktioner.
Vid renoveringen har man bland annat stabiliserat marken vid och under vattnet. Vid sträckan vid Norsholm kom en gammal hederlig teknik till användning.
– Vi hade tre alternativ: Att gjuta pålar i betong, att använda spontar av järn eller att använda trästockar, som de som användes när kanalen grävdes. Vi tittade på vad som skulle vara bäst kostnadsmässigt och miljömässigt och det som vann var att trycka ner trästockar. Totalt blev det 2 000 stockar.
Under vintern 2021-2022 ska arbetet vara klart.
– Tittar man i historieböckerna om 100 år kommer man se att under 1800-talet byggde man kanalen, och sen nu i början av 2000-talet, så räddade man kanalen. Så stort är det.
Uppskattningsvis brukar 30-40 procent av besökarna till Göta kanal vara utländska gäster. Men sommaren 2020 kommer inte att vara som andra somrar. Med reserestriktioner för svenskar men framför allt utländska personer kommer besökarna i högre utsträckning prata östgötska än tyska, danska och kinesiska. Men när inte svenskarna heller åker utomlands kan det ändå bli ungefär lika många som besöker kanalen, tror Roger Altsäter.
– Vi såg "hemester"-trenden redan förra året. Då var det mer svenskar som besökte oss.
Redan under våren upptäcktes, via rörelsedetektorer längs med kanalen, att besöksantalet gått upp med ungefär 50 procent.
De allra flesta som besöker kanalen gör det på land. Ett vanligt år får hela sträckan mellan Sjötorp vid Vänern och Mem utanför Söderköping tre miljoner besök. Den mest besökta platsen är Bergs slussar som kan stoltsera med kanalens största slusstrappa med sju slussar.
– Göta kanal är ett aktivitetsområde. Det är många som kommer hit för att spela minigolf och sedan åka hem men så finns det också dem som är lite mer extrema och springer fem maraton på fem dagar längs kanalen.
Under renoveringsarbetet har vägarna förbättrats för cyklister och numera kan man åka ganska långa sträckor på två hjul. I Ljungsbro öppnades nyligen också en aktivitetspark intill kanalen.
Sedan finns det förstås de som åker båt på kanalen. Alla åker inte hela sträckan men under en säsong brukar ungefär 3 000 fritidsbåtar ta sig igenom åtminstone några slussar. Vanligtvis brukar fritidsbåtarna få sällskap av de stora kryssningsbåtarna Juno, Wilhelm Tham och Diana, men inte i år. Redan för maj månad hade de vanligtvis populära kryssningsturerna inga bokningar alls och i slutet av maj meddelade rederiet att alla turer ställs in.
För fritidsbåtarna ser bokningsläget likadant ut som för förra året. Men även de som slussar får förhålla sig till nya regler under coronautbrottet. För att undvika trängsel får bara fyra båtar slussa samtidigt, i stället för åtta som det brukar vara.
– Alla båtgästerna ska få en liten flaska med handsprit som det står "Håll distans" på.