SN:s räckvidd har ökat under 2022, så pass mycket att tidningen hamnar bland de bättre i dagstidningssverige.
– Vi har precis fått de nya räckviddssiffrorna och de visar att det hårda arbete redaktionen lagt ner har gett resultat. Vi har ökat vår räckvidd med 1,8 procent mellan 2021 och 2022 och det går mot trenden, exempelvis jämfört med resten av koncernen vi ingår i. Där är snittet minus 0,9 procent, säger SN:s chefredaktör Kristina Levin.
Räckvidd inom tidningsvärlden handlar enkelt uttryckt om hur många som tar del av det som står i papperstidningen och nätupplagan. Det handlar om en uppskattning, då det är fler läsare än antalet sålda prenumerationer, då det ofta är så att ett hushåll delar på en prenumeration.
– Det tråkiga är att papperstidningen tappar 6,8 procent i räckvidd. Samtidigt ökar vi digitalt med 18,2 procent. Det är svårt att motverka tappet av papperstidningen, därför är det så viktigt att vi nu lyckas öka digitalt, säger Kristina Levin.
– Mitt uppdrag som chefredaktör är att säkerställa att SN är kvar i en helt digital värld, som kommer infinna sig inom en greppbar framtid. Då ska vi finnas kvar och därför är de här signalerna så viktiga för oss.
Vilka är bäst i klassen då? Och vad kan SN lära av dem?
– Inom vår koncern har Piteå-tidningen ökat mest och därefter Corren. Här handlar det om en liten och en stor tidning, så vi kan säkert lära oss olika saker av de två.