– Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med det här. Ur en rättviseaspekt kan vi inte bjuda på drivmedel, men det är inte heller helt lätt att ta betalt. Därför har det tagit lite stopp, säger Maria Brantö, miljöstrateg i Nyköping.
Kommunen har två laddstolpar vid Culturum, och där är det fortfarande helt gratis att ladda sin elbil. Vissa av kommunens arbetsplatser har laddstolpar för sina anställda, men då får man betala för sig.
I Oxelösund fattades nyligen ett beslut om att börja ta betalt för elen i de kommunala laddstolparna. Men i både Trosa och Gnesta, som har två offentliga laddstolpar var, är det gratis att ladda. På sikt är det här dock något som kommunerna behöver ta tag i, medger Patrik Nissen, samhällsbyggnadschef i Gnesta.
– Det är klart att det inte är rimligt att skattebetalarna ska stå för energin till folks fordon, säger han.
Gnesta kommun hade planerat en parkeringsutredning, där frågan om laddstolparna skulle ingå, men den ligger på is på grund av pandemin.
Maria Brantö menar att många kommuner står inför ett dilemma där man å ena sidan vill ta ansvar för miljön, men å andra har svårt att gå in och konkurrera med privata aktörer som erbjuder laddning av elbilar.
– Det står och väger lite, men det blir knepigt när det är upp till varje kommun att lösa det här. Någon slags plan för hela Sverige hade varit bra tycker jag, säger Maria Brantö.
Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på konsumentorganisationen Elbil Sverige, håller med. Han efterfrågar särskilt ett enhetligt betalningssystem för laddning av elbilar:
– I dag har varje energibolag en egen lösning med egna kort och egna appar. Många elbilsägare får ha en hel radda kort i plånboken för att klara sig. Lösningar är på gång men det går alldeles för långsamt. Regeringen och de stora energibolagen har ett stort ansvar.
För det är just laddning i offentliga miljöer som är flaskhalsen för elbilsmarknaden, enligt Elbil Sverige. På bensinstationerna och i hushållen installeras det laddare i god takt, men på gator och torg har andra länder som Norge och Nederländerna kommit mycket längre, menar Göran Fredriksson.
– Vi välkomnar alla alternativ. Men när det gäller just kommunerna så ska ju deras budgetar räcka till många olika saker. Det fungerar inte i längden att kommuner ska skänka bort energi, konstaterar Göran Fredriksson.