– Det är alldeles för många olyckor. Det ska inte behöva vara på det här sättet. Det är bedrövligt, säger Calle Ekberg, gruppchef för trafikpolisen i Nyköping.
Två välbekanta och olycksdrabbade vägavsnitt finns vid Sillekrog och vid 90-sträckan i höjd med Nyköpings tätort.
– Den 90-sträckan är väldigt överrepresenterad. Vid Nyköpingsån är det förbaskat otäckt, där är det en väldigt hal sträcka upp till Påljungshage.
Totalt har 21 trafikolyckor, där räddningstjänst och ambulans har tillkallats, inträffat på E4 i Sörmland mellan den första januari och sista oktober i år. En av dem inträffade i juni i år där en man i 30-årsåldern avled.
– Det är illa att det är så mycket olyckor. Det vi ska vara glada över är att det är få olyckor med svårt skadade och döda och det kan vi tacka vajerräckena och räckena för, säger Calle Ekberg.
I Transportstyrelsens statistik kan man se att antalet olyckor som krävt räddningsfordon mellan 2015 och november i år uppgår till 219 stycken. Maria Dryselius arbetar som beläggningsprojektledare på Trafikverket:
– Om man jämför med andra platser i Sverige så är vägen i skapligt skick. Den sämsta sträckan är mellan Sillekrog och Påljungshage.
Nästa år kommer högerfälten från Tystberga till Påljungshage i båda riktningarna att asfalteras. Vänsterkörfälten kommer att asfalteras mellan Sillekrog och Påljungshage.
– Vi fräser bort gammal asfalt och lägger på ny så att det blir nytt och fint.
Maria Dryselius håller med om att 90-sträckan vid Hållet är en återkommande olycksplats.
– De på- och avfarterna är ju väldigt gamla och byggdes för vänstertrafik. Det är många av- och påfarter och folk byter fil och kör lite för fort.
En av de största orsakerna till olyckorna är enligt Calle Ekberg att förare håller för korta avstånd till varandra.
– Vi vet att folk ligger alldeles för nära och vi har väldigt många olyckor med påkörningar bakifrån.
Enligt Calle Ekberg beror olyckorna till stor del på att förarna inte är tillräckligt uppmärksamma.
– Väldigt många gör annat än att köra bil. De åker och tittar på något annat. Plötsligt är de ute i vajerräcket och förstår inte vad som har hänt, säger han.
Visar människor respekt när de åker förbi olyckor på E4?
– Nej, tyvärr så upplever vi inte det. Det är viktigt att vi har blicken på trafiken så att vi inte blir påkörda. Det har varit för nära några gånger. Det är obehagligt, riktigt otäckt ibland, säger Calle Ekberg.
Calle Ekberg berättar om ett tillfälle när han och kollegan stod vid vajerräcket vid Trosaån.
– Då hör jag hur det kanar på asfalten och att det blir en smäll. Då har föraren kört in i bilen framför oss. Jag frågade om han inte hade sett olyckan eftersom det var varningsblossat, blåljus och en sikt på 600–700 meter. Men nej, han hade inte sett någonting.
Alrik Mattsson jobbar som bärgare vid Sörmlandskustens bärgningstjänst.
– Det här är vår högsäsong. Så fort det kommer snö så blir det mycket att göra, men sedan när det har varit så lugnar det ner sig och alla har förstått att det är vinter, säger han.
Vanliga uppdrag för bärgningstjänsten är trafikolyckor, fastkörningar och för att hjälpa till med starthjälp.
– Vanligast är att vi åker ut på punkteringar och motorfel när bilar har stannat under färd. Men på vintern tillkommer alltid fastkörningarna, säger Alrik Mattsson.