Inför jultrafiken – här är värsta olycksplatserna på E4

Dagen före jul är en av årets största resdagar. Med minusgrader och halka väntas trafikolyckorna att öka. Olycksstatistiken avslöjar var de flesta olyckorna sker på E4 inom Sörmland.

Den 9 februari i år inträffade en trafikolycka i södergående riktning på E4, några kilometer innan Påljungshage. 
En bil hade då fått sladd och kört in i mitträcket. I samband med olyckan blev det också flera kökrockar. Blåljuspersonalen arbetade hårt för att undvika ytterligare olyckor.

Den 9 februari i år inträffade en trafikolycka i södergående riktning på E4, några kilometer innan Påljungshage. En bil hade då fått sladd och kört in i mitträcket. I samband med olyckan blev det också flera kökrockar. Blåljuspersonalen arbetade hårt för att undvika ytterligare olyckor.

Foto: Magnus Grimstedt

Östra Sörmland2021-12-23 07:53

– Det är alldeles för många olyckor. Det ska inte behöva vara på det här sättet. Det är bedrövligt, säger Calle Ekberg, gruppchef för trafikpolisen i Nyköping.

Två välbekanta och olycksdrabbade vägavsnitt finns vid Sillekrog och vid 90-sträckan i höjd med Nyköpings tätort.

undefined
Den 28 januari i år välte en timmerbil i södergående riktning på E4, mellan Ålberga och Stavsjö. Arbetet med att få bort både timret och lastbilen pågick i flera timmar.

– Den 90-sträckan är väldigt överrepresenterad. Vid Nyköpingsån är det förbaskat otäckt, där är det en väldigt hal sträcka upp till Påljungshage.

Totalt har 21 trafikolyckor, där räddningstjänst och ambulans har tillkallats, inträffat på E4 i Sörmland mellan den första januari och sista oktober i år. En av dem inträffade i juni i år där en man i 30-årsåldern avled.

– Det är illa att det är så mycket olyckor. Det vi ska vara glada över är att det är få olyckor med svårt skadade och döda och det kan vi tacka vajerräckena och räckena för, säger Calle Ekberg.

I Transportstyrelsens statistik kan man se att antalet olyckor som krävt räddningsfordon mellan 2015 och november i år uppgår till 219 stycken. Maria Dryselius arbetar som beläggningsprojektledare på Trafikverket:

undefined
Den 9 februari i år inträffade en trafikolycka i södergående riktning på E4, några kilometer innan Påljungshage. En bil hade då fått sladd och kört in i mitträcket. I samband med olyckan blev det också flera kökrockar. Blåljuspersonalen arbetade hårt för att undvika ytterligare olyckor.

– Om man jämför med andra platser i Sverige så är vägen i skapligt skick. Den sämsta sträckan är mellan Sillekrog och Påljungshage.

Nästa år kommer högerfälten från Tystberga till Påljungshage i båda riktningarna att asfalteras. Vänsterkörfälten kommer att asfalteras mellan Sillekrog och Påljungshage.

– Vi fräser bort gammal asfalt och lägger på ny så att det blir nytt och fint.

undefined
Den 26 mars i år inträffade en kollision mellan en personbil och en husbil på E4, mellan trafikplats Hållet och Påljungshage. Sträckan över bron är extra utsatt när det blir halt ute, menar Calle Ekberg, vid polisen.

Maria Dryselius håller med om att 90-sträckan vid Hållet är en återkommande olycksplats.

– De på- och avfarterna är ju väldigt gamla och byggdes för vänstertrafik. Det är många av- och påfarter och folk byter fil och kör lite för fort.

En av de största orsakerna till olyckorna är enligt Calle Ekberg att förare håller för korta avstånd till varandra.

– Vi vet att folk ligger alldeles för nära och vi har väldigt många olyckor med påkörningar bakifrån.

Enligt Calle Ekberg beror olyckorna till stor del på att förarna inte är tillräckligt uppmärksamma.

undefined
Calle Ekberg arbetar som gruppchef för trafikpolisen i Nyköping. Han är skeptisk till hur många förarare beter sig i trafiken.

– Väldigt många gör annat än att köra bil. De åker och tittar på något annat. Plötsligt är de ute i vajerräcket och förstår inte vad som har hänt, säger han.

Visar människor respekt när de åker förbi olyckor på E4?

– Nej, tyvärr så upplever vi inte det. Det är viktigt att vi har blicken på trafiken så att vi inte blir påkörda. Det har varit för nära några gånger. Det är obehagligt, riktigt otäckt ibland, säger Calle Ekberg.

Calle Ekberg berättar om ett tillfälle när han och kollegan stod vid vajerräcket vid Trosaån.

– Då hör jag hur det kanar på asfalten och att det blir en smäll. Då har föraren kört in i bilen framför oss. Jag frågade om han inte hade sett olyckan eftersom det var varningsblossat, blåljus och en sikt på 600–700 meter. Men nej, han hade inte sett någonting.

undefined
Alrik Matsson jobbar på Södermanlands bärgningstjänst. Enligt honom är den mest intensiva perioden på vägarna under vintern, speciellt i samband med att den första snön faller.

Alrik Mattsson jobbar som bärgare vid Sörmlandskustens bärgningstjänst.

– Det här är vår högsäsong. Så fort det kommer snö så blir det mycket att göra, men sedan när det har varit så lugnar det ner sig och alla har förstått att det är vinter, säger han.

Vanliga uppdrag för bärgningstjänsten är trafikolyckor, fastkörningar och för att hjälpa till med starthjälp.

– Vanligast är att vi åker ut på punkteringar och motorfel när bilar har stannat under färd. Men på vintern tillkommer alltid fastkörningarna, säger Alrik Mattsson.

Trafikolyckor i Sverige

Totalt har 161 personer omkommit i olyckor mellan den första januari och sista oktober i år.

Transportstyrelsen har fört statistik över dödsolyckorna mellan 2010 och den sista oktober 2021. I statistiken har man sett att flest dödsolyckor har skett under 2011. Då avled 274 personer. 

Förra årets siffra sticker ut i statistiken. Då avled 165 personer. Året innan, 2019, avled 191 personer. För resterande år har över 200 personer avlidit till följd av trafikolyckor, varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!