– Nyköping och Trosa/Vagnhärad har vuxit mycket de senaste åren och vi tror att det kommer att fortsätta så. Det här är en del av att möta upp befolkningstillväxten, säger Göran Gullbrand trafik- och infrastrukturstrateg på Mälardalstrafik.
Han pratar om den nya tågtidtabellen för 2022. Den träder i kraft 12 december och även om inte alla detaljer är på plats så är den till stora delar fastställd av Trafikverket.
På Nyköpingsbanan (där trafiken förbi Nyköping och Vagnhärad passerar) sätts två nya Mälartåg in och antalet avgångar utökas rejält. Eftersom flest reser åt Stockholmshållet, inte minst för att arbeta, så är de nya avgångarna anpassade efter det.
Tiderna är inte helt spikade men i huvudsak gäller följande från 12 december:
* Vardagar får Nyköping-Vagnhärad-Stockholm avgångar varje halvtimme från klockan 05.44 (då det första tåget avgår från Nyköping) fram till klockan 09.15. Därefter går tågen en gång i timmen till 16.15 då det blir halvtimmestrafik fram till 18.15. Sedan rullar tågen en gång i timmen.
* Vardagar får Stockholm-Vagnhärad-Nyköping avgångar varje halvtimme från 05.44 till 07.44. Därefter går tågen en gång i timmen till 14.44 då det blir halvtimmestrafik fram till 17.42. Sedan rullar tågen en gång i timmen. Ny sen avgång från Stockholm tillkommer 22.44, måndag till fredag. För de som pendlar till Norrköping blir det däremot en avgång i timmen under hela vardagarna. Under halvtimmestrafiken på morgon och eftermiddag vänder nämligen vartannat tåg i Nyköping och går sedan norrut igen.
* Helger får Nyköping-Vagnhärad-Stockholm timmestrafik på morgon och eftermiddag och däremellan en avgång varannan timme. Tågen till Norrköping avgår däremot en avgång varannan timme, hela trafikdygnet.
– Även om det görs stora satsningar så blir det vissa omdaningar och justeringar av tidtabellen. Vissa av dagens befintliga avgångar har rört sig litegrann, men merparten kommer att se likadana ut, säger Göran Gullbrand sammanfattningsvis.
På några av Mälardalstrafikens andra sträckor sätts expressavgångar in i den nya tidtabellen, med färre uppehåll och kortare restid till Stockholm. Till exempel i Eskilstuna.
– Just nu finns inte sådana planer för Nyköpingsbanan, behovet är inte lika stort eftersom det redan finns en form av expressavgångar från Norrköping via Katrineholm, säger Göran Gullbrand.