Polisens nya strategi ska stoppa fler trafikbrott

Trafikpolisen borrar i statistiken för att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. För även om en sträcka kan upplevas som särskilt utsatt för fartdårar är det långt ifrån alltid som det faktiskt stämmer.

Laser är det klart bästa instrumentet när polisen kontrollerar hastighet.

Laser är det klart bästa instrumentet när polisen kontrollerar hastighet.

Foto: Magnus Grimstedt

Östra Sörmland2022-09-16 06:32

– Det känns lite dumt. Dels att jag körde snabbare än vad jag trodde, men även att jag kommer lite sent till dagislämningen. Men det är bra att polisen har koll så att det inte körs för fort här.

Det blir böter på 1 500 kronor för kvinnan som körde 79 kilometer i timmen, på en 70-väg. 

Just den här veckan är trafikpolisen extra aktiv, med kontroller på 70-, 80- och 90-sträckor framförallt. Så här långt har kontrollerna i östra Sörmland inneburit ett 70-tal ordningsböter, till trafikanter som har kört för fort.

undefined
David Lindhe, tillförordnad trafikpolischef i lokalpolisområde Nyköping.

SN träffade David Lindhe, tillförordnad trafikpolischef i lokalpolisområde Nyköping (där Oxelösund, Gnesta och Trosa också ingår), på torsdagsmorgonen. Han och kollegorna kontrollerar hastighet med laser, vid rondellen strax söder om Västerljung.

Det är ingen slump att de står just där vid den tidpunkten.

– Det sker väldigt mycket viltolyckor på väg 219, då är det viktigt att vi är här. Men det är värre på väg 218 (mellan Trosa och Vagnhärad), där inträffar ungefär tio procent av alla trafikolyckor vi har i lokalpolisområdet, på ett år. 

Vad är det för typ av olyckor?

– Det varierar, men mycket viltolyckor. Den här veckan är vi inriktade på att sänka medelhastigheten, framförallt bland de som kör 7-9 kilometer i timmen för fort. För det är hastigheten som gör att folk krockar med djur.

David Lindhe har tillsammans med kommunpoliser kikat närmare på statistiken för olika trafikbrott, något som är viktigt för deras fortsatta arbete.

undefined
Laser är det klart bästa instrumentet när polisen kontrollerar hastighet.

– Där ser vi exempelvis vilka vägar som är mest olycksdrabbade. Och vi kommer att jobba på samma sätt när det kommer till rattonykterhet. Vi borrar på djupet och för att komma fram till var ska vi vara och varför, så att vi har evidens för det vi sysslar med.

Det händer att allmänheten hör av sig när de upplever att det körs för fort utanför huset. Ibland åker polisen ut.

– Vi har resonerat mycket kring just det. Många verkar uppleva att det går väldigt fort på Trosavägen vid Malmbryggshage i Nyköping, och vi hade vår fartkamera där i 14 timmar i onsdags. Då fick vi inte en enda fortkörare, säger David Lindhe.

Och tillägger:

– Det styrker tesen att vi reagerar på det som avviker från det normala. Det kan passera 100 bilar på en dag och om tre kör för fort så är det lätt att tro att alla gör det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!