Vagnbristen har ett flertal orsaker, konstaterar Erik Söderberg, presschef på MTR, men stor orsak är den ovanligt stränga vintern.
– Vintervädret har dels orsakat isbildning på vagnarna, vilket gör att de får problem i trafiken. Mycket arbete går åt till att avisa vagnarna och underhållet tar längre tid att genomföra, säger Erik Söderberg.
Den kalla vintern har även gett många fler skador och fel på fordonen än vad som är normalt. Det har inte företagets underhållsverksamhet varit dimensionerad för. Hög sjukfrånvaro under december påverkade också.
– Detta tillsammans har skapat ett behov av underhåll som nu tar tid att komma i kapp, och flera vagnar väntar fortfarande på underhåll, säger Erik Söderberg.
Han fortsätter:
– Globala svårigheter med materialförsörjning med långa leveranstider bidrar också, där vi ibland kan behöva vänta upp till ett halvår på reservdelar.
MTR har försökt rädda upp situationen genom att köra tåg som skulle gått med två fordon som korta tåg, men ibland har inte ens det gått.
– På sträckan förbi Nyköping har vi under december och januari behövt ställa in 66 avgångar.
Erik Söderberg påpekar att trafiken förbi Nyköping och Vagnhärad stängdes av under nästan ett helt dygn i januari, som en säkerhetsåtgärd med anledning av ett snöoväder.
Totalt sett under december och januari, på samtliga Mälartågs linjer, ställdes 527 av 14 494 avgångar in.