– De två första avsnitten har varit förskräckliga, jag blev väldigt illa berörd. Det är jätteviktigt att det här kommer fram, säger Cecilia Kallenberg, ordförande för föreningen Gnesta Waldorfskola.
Två av tre delar av SVT:s dokumentär "De utvalda barnen" har nu sänts, och serien har lett till kraftiga reaktioner på Waldorfskolor runtom i landet. I programmet vittnar tidigare elever på Solviksskolan i Järna om övergrepp och allvarliga missförhållanden. En elev säger att hon inte sett en enda bok under hela sin skolgång.
På Waldorfskolan i Gnesta har serien diskuterats flitigt, och rektorn har skickat ut brev till alla vårdnadshavare med anledning av publiceringarna.
– Det är en brottningsmatch för oss. Å ena sidan måste man vara tydlig med att den här skolan haft en egen variant av de antroposofiska idéerna, och inte fick kalla sig för en Waldorfskola. Å andra sidan behöver vi som organisation ta ansvar för de fruktansvärda övergrepp som skett i Waldorfs namn, säger Cecilia Kallenberg och fortsätter:
– Själv tycker jag att vi borde ta fram någon slags vitbok för att tydligt markera att det här är en avart, och definitivt inte vad Waldorfpedagogiken står för.
Måns Cederberg är ordförande för stiftelsen som driver Mikaeliskolan i Nyköping, som också undervisar med Waldorfpedagogik:
– Vår undervisning vilar på vetenskaplig grund och vi följer skollagen i alla delar, det känner vi oss trygga med. Vi känner oss inte träffade av kritiken som riktas mot Solviksskolan i filmen.
Det finns dock en risk att förtroendet för andra Waldorfskolor skadas på grund av det som framkommer i dokumentären, menar han.
– Det finns ju fördomar mot Waldorf och det här kan spä på de fördomarna. Det vore tråkigt om det skulle drabba vår skola, säger Måns Cederberg.
Antroposofins grundare Rudolf Steiner citeras på flera ställen i serien, och delar av hans budskap framstår som väldigt udda i dag. Han menade bland annat att det är illa om ett barn lär sig läsa för tidigt.
Hur förhåller ni er till Steiner i dag?
– Waldorf är en pedagogik som är tänkt att utvecklas. Tanken är inte att man ska förhålla sig slaviskt till något som sades för 100 år sedan. Vi tar till oss av de bra delarna, bland annat att man ska ha en balans mellan teori, konst och hantverk i undervisningen, säger Måns Cederberg.