12-åring fick valpropaganda
12-åriga Klara Nilsson fick ett brev från centerpartiet i Nyköping. I brevet uppmanades hon att lägga sin röst på centerpartiets Eva Andersson i kommunalvalet. Upprörande, så här får det inte gå till, säger Annika Karlsson, centerns gruppledare i Nyköpings kommunfullmäktige.
I Göteborg har moderaterna skickat valpropaganda till sexåriga barn.
12-åriga Klara Nilsson i Bryngelstorp fick brev från centerpartiet i Nyköping. Där uppmanades hon att lägga sin röst på centerpartiet.
Kan det vara så att man har skrivit fel adress? undrar Klara.
När hennes pappa Fredrik Nilsson fick se brevet blev han förbannad. Han tyckte att centerpartiet klivit över en gräns för sin marknadsföring genom att vända sig till underåriga.
Jag vill veta ur vilka register centerpartiet har hämtat sina adresser för de här utskicken, säger Fredrik Nilsson.
Adressen kom från Nyköpings hembygdsförening där centerpartisten Eva Andersson tidigare var ordförande. Nu använde hon sig av medlemsmatrikeln för utskicket i personvalskampanjen.
Jag beklagar verkligen och ber om ursäkt för att det hände. Det vore nog bra om registerkällan anges på sådant här material, säger Eva Andersson.
Kommersiell marknadsföring som riktar sig till barn under 16 år är förbjuden. Men politisk propaganda räknas som opinionsbildning som regleras av tryckfrihetsförordningen.
Men många har ifrågasatt lämpligheten att skicka valpropaganda till barn, säger Bertel Rennerfelt, jurist på Konsumentverket.
I kommersiellt riktad reklam ska adresskällan alltid anges. Några sådana bestämmelser finns inte för politiskt valmaterial och annan opinionsbildning.
Just nu funderar vi över ett klagomål där en valnämnd har skickat ut material till nyblivna svenska medborgare. Den klagande tycker att adresskällan borde anges, säger Mats Björklund, jurist på Datainspektionen.
Centerpartiets gruppledare i Nyköping, Annika Karlsson, blev upprörd när hon fick veta att valkampanjen nått 12-åriga Klara.
Jag ber om ursäkt och ska ta reda på hur det har kunnat inträffa, säger hon.
De tre toppnamnen på kommunlistan driver varsin egen personvalskampanj, Annika Karlsson själv, tvåan Eva Andersson och trean Axel Johansson.
Var och en bestämmer själv hur kampanjen ska genomföras och de bekostar den med egna pengar. Centerpartiet kontrollerar heller inte innehållet i materialet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!