20 miljoner satsas på att locka äldre till Nyköping

Trots att kommunens egna fastigheter förfaller väljer kommunen att satsa 20 miljoner av vinsten från markförsäljning på att locka rika pensionärer till Nyköping. Nyköpings kommun har tjänat 30 miljoner kronor på markförsäljning under 2006.

Övrigt2006-01-14 00:14
Flera års bristande underhåll gör att fastigheter och gatubeläggningar i Nyköping förfaller.
Notan för att återställa de kommunala tillgångarna hamnar, enligt revisorerna, på närmare 200 miljoner kronor.
Revisorerna har krävt att de styrande politikerna i Nyköpings kommun ger större resurser för underhåll av fastigheter, gator och VA-nätet.
I stället driver det socialdemokratiska kommunalrådet Göran Forssberg fram en satsning på att locka välbeställda 40-talister till Nyköping.
Tillsammans med Sörmlands Sparbank vill kommunen skapa Sveriges första äldrekluster i Nyköping.

I första skedet bidrar Nyköpings kommun med 200 000 kronor som ska finansiera konsultarvoden. Men i förlängningen kommer satsningen att kosta åtskilliga miljoner kronor de närmaste tre åren.
Vi har reserverat 20 miljoner kronor och de pengarna kommer från den reavinst på ungefär 30 miljoner kronor som tomt- och markförsäljningar har gett, säger Göran Forssberg.
Han vill inte ange exakt hur mycket kampanjen kommer att kosta.
Hypotetiskt kanske vi använder 15 miljoner kronor, säger han.
Varför använder ni inte
miljonerna till att renovera kommunens fastigheter
i stället?
Fastighetsunderhållet ska klara sig på egna meriter med rätt hyressättning och så vidare, säger Göran Forssberg.
Men det är ju belagt i en revisionsrapport att fastigheterna förfaller och kräver renoveringar för 200 miljoner kronor. Varför satsar ni inte pengarna där?
Det är inte uteslutet att vi kan göra det också, pengarna kanske räcker till det också.
Vi får se senare i vår, fortsätter Göran Forssberg.
Reavinster och reaförluster räknas inte in i det så kallade balanskravet som grovt innebär att kommunens räkenskaper måste gå jämnt upp eller med överskott.

Det innebär samtidigt att reavinster inte kan användas för den löpande driften eftersom de då innebär en kostnad.
Projektet Äldreklustret innehåller bland annat konsultkostnader och en stor satsning på kommunens egen marknadsföring Bo i Nyköping.
Under 2006 beräknas marknadsföringen kosta ungefär 5,5 miljoner kronor.
Men Göran Forssberg tycker inte att tillväxtsatsningen är någon kostnad. Han definierar den snarare som en investering.
Därför kan vi använda dessa 20 miljoner för tillväxtsatsningar, säger Göran Forssberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om