2003: Nya Sörmlandspilen hoppar över Gnesta
I sommar börjar nya Sörmlandspilen gå förbi Gnesta. Det nya tåget håller en fart på cirka 200 kilometer i timmen och det bromsar inte för Gnesta.
Gnestas tågstation är för otillräcklig för att ta emot annat än de mindre pendeltågen.
De nya så kallade Reginatågen är tåg med motorvagnar och de går snabbare än de gamla lok- och vagntågen. Med nya Sörmlandspilen byter vi ut flera gamla tåg mot nya Reginatåg. Trots fler stopp på vägen blir restiden kortare, säger affärschef Irja Bäckström, vid SJ AB Affär Sörmland.
SJ har lämnat in ett förslag till Banverket att köra cirka tio avgångar per dygn med de nya tågen under veckodagarna. På helgerna blir det fem avgångar.
Förslaget är ännu inte behandlat så det exakta antalet nya avgångar är oklart. Idag passerar cirka 130 tåg per dygn i Gnesta utan att stanna. Den summan blir ungefär samma de närmaste åren.
Men år 2010 beräknas antalet öka något.
Planeringschef Roger Knutsson, vid Gnesta kommun ingår i arbetsgruppen för regionaltågtrafik på västra stambanan.
En regionaltågstation i Gnesta finns på förslag mellan år 2008 och 2011 i Banhållningsplanen. Men ett förslag till kommunstyrelsen är att snabba på bygget till att börja år 2005. Motiveringen är att den nya trafiken börjar gå redan i höst och kommunen betalar redan omkring en halv miljon per år i driftbidrag, säger han.
Att kommunstyrelsen vill snabba på bygget är ingen garanti för att så blir fallet. När de nya tågen rullar från Gnesta blir restiden till Stockholm i vissa fall cirka 30 minuter. Det är en halvering jämfört med pendeln.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!