2005 ett svart trafikår för Sörmland

Vägdöden minskar i landet. Men i Sörmland blir 2005 ett svart år i trafiken. Hittills i år har 14 personer dött på sörmländska vägar.

Övrigt2005-11-27 21:47
Vajerräcken i mitten av 90-vägar och sänkta hastigheter anses av Vägverket vara de enskilt viktigaste åtgärderna för en säkrare trafik.
Det har varit fler motorcykelolyckor än vanligt i Sörmland. De är svårare att förebygga, säger Peter Linnskog, projektledare för trafiksäkerhetsfrågor vid Vägverket i Eskilstuna.
I Sörmland ska hela väg 55 mellan Katrineholm och Strängnäs byggas ut till en 2:1-väg med vajerräcke i mitten. Vägen har omväxlande en respektive två filer öppna. När mötande körfält blir enfiligt öppnas en ny fil som underlättar en säker omkörning.
Mittseparationen är en effektiv åtgärd för att förhindra mötes- och omkörningsolyckor, säger Peter Linnskog.
Under årets första tio månader omkom 358 människor i trafiken i landet. Samma tidsperiod förra året krävde trafiken 405 dödsoffer. Även om trafiken väntas kräva 440 - 450 döda i år är det ändå färre än på 60 år.

Men i Sörmland har hittills 14 personer dött på vägarna jämfört med åtta döda samma period förra året.
Siffrorna är relativt låga och man kan egentligen inte dra några slutsatser av dem, säger Jörgen Ingårda, chef för trafikpolisen i Nyköping. På senare år har dödstalen sjunkit. Ovanligt i år är att vi har haft flera dödsolyckor på E4, det har vi varit relativt förskonade från tidigare.

I mitten av september omkom två personer vid Sillekrog när deras bil voltade över mitträcket och landade i mittfåran mellan körfälten.
Räckena är annars en av de åtgärder som har haft störst betydelse för trafiksäkerheten. De ska fånga upp bilarna och förhindra allvarligare olyckor, säger Jörgen Ingårda.

De flesta olyckorna inträffar på motorvägen trots att den är bättre och säkrare än mindre vägar.
På E4 passerar 20 000 fordon i vardera riktningen på ett dygn. Och för det mesta blir det inte personskador vid olyckorna, säger Jörgen Ingårda.

2001 dog 26 personer i sörmlandstrafikens tio första månader.
Normalt trafikdödas nio - tio personer i Sörmland på ett år, så har det varit ett antal år, säger Jörgen Ingårda. Varje olycka är naturligtvis en för mycket. Men trafiken ökar år från år och trots det hålls olyckstalen nere. Det går ändå åt rätt håll, säger Jörgen Ingårda.

Under perioden januarioktober noteras en svag minskning av antalet svårt skadade i trafiken i Sörmland, 93 jämfört med 97 året innan.
Ett delmål i den så kallade nollvisionen är att antalet trafikdödade ska vara nere i 270 år 2007.
Vägverket föreslog nyligen att nya hastighetsgränser ska införas i Sverige. Enligt förslaget ska vägar utan vajerräcken som idag har 90-gräns få sänkt hastighet till 80 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om