Socialdemokraterna och Moderaterna, som kom att bilda politisk majoritet i Gnesta efter det förra valet, strösslade inte med några vallöften för fyra år sedan. Enligt kommunalrådet Ann-Sofie Lifvenhage (M) beror det på att det ofta är svårt att koka ner kommunal politik till enstaka frågor som lämpar sig för gröna och röda bockar fyra år senare.
– Mycket vi pratar om är inte så konkret. Det beror på att de stora penseldragen också är det som är viktigt för en kommun på längre sikt. Vill man vara politiker så tycker jag att man måste ha visioner.
En del konkreta mål sattes dock upp, som ett nytt äldreboende och en ny sporthall. Båda de projekten är i rullning, men det ser inte ut som att kommunalråden får klippa några band innan den här mandatperioden är över.
– Vi hade ett läge inför förra valet då upplevelsen var att äldreomsorgen inte fungerade som den borde, det var dags att spänna bågen, säger kommunalrådet Johan Rocklind (S).
Båda majoritetspartierna pratade även inför valet om att skapa fler så kallade trygghetsboenden, för att avlasta trycket på kommunens äldreboenden. Det har också blivit verklighet under mandatperioden, då flera av Gnestahems lägenheter på Cirkustomten har omvandlats till just trygghetsboenden.
Skolan är ett område där partierna är överens om att man inte nått hela vägen fram, trots att betyget i årskurs nio steg något förra året.
– Jag är inte nöjd med resultaten i skolan. Vi ser att vi har tagit flera beslut i rätt riktning, men målsättningen är betydligt högre, säger Ann-Sofie Lifvenhage.
– Skolan kan inte utvärderas utifrån att betygen går lite upp och ner, vi måste hålla högre nivå. Här blir man också lite ödmjuk inför vad det egentligen är vi går ut och säger att vi ska göra. Det är inte trovärdigt med enkla lösningar, säger Johan Rocklind.
Pendeltågen var en het valfråga 2014, och lär så vara även i år, trots att Gnesta kommuns chanser att påverka i praktiken är relativt små.
– Vi har på alla plan gjort vad vi kunnat för att påverka, och nu är arbetspendlingen på dagordningen på ett helt annat sätt. Vi har faktiskt fler avgångar nu än då. Samtidigt är det trångt på spåren, och där måste man vara ödmjuk, säger Ann-Sofie Lifvenhage.
Moderaterna pratade även om en gång- och cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda, något som ännu inte har blivit verklighet. Lifvenhage menar att man slåss "med näbbar och klor", och att steg har tagits för att utreda frågan, men att Trafikverket som ansvarar för väg 57 hittills har prioriterat satsningar på andra håll i Sörmland högre.