30 kilometer kan bli maxfart i centrum
Hastighetsbegränsningen kan bli max 30 kilometer i timmen i centrala Gnesta. Kultur- och teknikförvaltningen vill att Västra Storgatan får en lugnare trafiktakt, något som polisen är positiv till.
Han talar om sträckan från krönet på backen framför Bryggeriholmen och vidare längs Västra Storgatan fram till där Thulegatan korsar strax bakom ICA.
I dag gäller 50 kilometer i timmen längs nästan hela Storgatan. Enda undantaget är en kortare sträcka framför förskolan Grinden längs Östra Storgatan, där gäller 30 kilometer i timmen dagtid under vardagar.
Förslaget att även sänka till 30 vid stationen i centrala Gnesta kommer från en ortsbo.
I ett medborgarförslag påpekar Gnestabon att invånarna nog gärna ser att trafiken rullar lite långsammare, mycket för barnens skull.
Förbifarten på väg 57 kring Gnesta talar ytterligare för 30 kilometer på Västra Storgatan. Förbifarten gör att det i dag mest är lokaltrafik som färdas på Storgatan inne i Gnesta.
Att sänka till 30 har diskuterats tidigare av kommunen. Men nu verkar det på kultur och teknikförvaltningen som att det kan vara läge att genomföra sänkningen.
Men att göra det på hela Storgatan är inte motiverat, då tror förvaltningen att efterlevnaden bland trafikanterna skulle bli dålig.
En orsak till sänkningen är att trafiken i centrum innehåller mycket olika trafiktyper.
Gångtrafikanterna är flitiga då pendeltågsstationen ligger bredvid och snart blir där ännu en station när regionaltåget ska göra stopp i Gnesta. Dessutom går många bussar förbi tågstationen.
Kultur- och tekniknämnden väntar nu på att polisen och Gnestas miljöförvaltning ska yttra sig om hastighetssänkningen.
Spontant så är jag för en hastighetssänkning men jag har inte hunnit få ärendet på mitt bord ännu. Jag vill nog titta på det närmare innan jag bestämmer mig, säger Peter Johansson.
Hur tror du trafikanternas efterlevnad blir av en sänkning?
Den blir nog bra. Vi har ju redan en 30- sträcka på Storgatan och den tycker jag att det har varit bra lydnad på när vi har stått där och kontrollerat.
Chefen för trafikpolisen i Nyköping, Jörgen Ingårda avslöjar en stor fördel med 30-begränsningen.
För en fotgängare som blir påkörd av en bil som kör i 30 kilometer istället för 50 kan hastigheten vara skillnaden mellan liv och död. Att bli påkörd av en bil som kör 50 innebär en stor risk att man inte överlever, säger han.
Kultur- och tekniknämnden i Gnesta har möjlighet att be länsstyrelsen att besluta om en hastighetssänkning. Om så blir fallet är ännu inte avgjort.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!