40 miljoner satsas på Åsbackaskolan
Specialskolan Åsbacka i Gnesta växer kraftigt. Nästa år blir det ett tillskott av elever som alla varit dövblinda sedan födseln. För att undervisning och lokaler ska fungera för nykomlingarna krävs rejäla tillbyggnader. Nysatsningen kommer att kosta cirka 40 miljoner kronor.
Hela organisationen ska plattas ut. Skolan behöver få ordning på rutiner och arbetssätt. Det nya systemet med att arbeta i lag är något som ska testas under hela nästa år. Det tar tid att hitta rätt lösning, säger Ulf R Johansson.
När första steget i nya satsningen införts är Åsbacka redo för nästa.
Vi ska utbilda personal för att kunna lära de nya eleverna som kommer hösten 2004. Åsbacka blir då unikt i Sverige att utbilda barn som är dövblindfödda och utvecklingsstörda. Tidigare har dessa nästan bara fått enskild undervisning, men vi ska ge dem utbildning i grupp.
För att klara uppgiften krävs omfattande förändringar av skolan.
Vi måste bygga ut. Sammantaget är det här en jättesatsning på cirka 40 miljoner kronor. Vi bygger ett nytt elevhem plus nya skol- och forskningslokaler.
Elevhemmet konstrueras för att passa de nya barnens behov.
Lokalerna måste anpassas på en mängd olika sätt. Till exempel är det viktigt för tryggheten att det är nära till allting och lätt att känna sig fram i omgivningen.
Byggteknik och material är av särskild standard. Golven är gjorda så att man känner om någon annan kommer in i rummet.
Hur undervisar man en person som aldrig hört ett ljud i hela sitt liv och dessutom är blind?
Det gör man bland annat genom att använda smak, lukt och känsel. Det tar lång tid att lära de här barnen saker eftersom de också är utvecklingsstörda.
Just nu finns ingen i Sverige som kan vad som krävs för den här typen av undervisning. Vi utbildar en person i bland annat Danmark som ska lära ut sina kunskaper till övrig personal.
Åsbacka är inte bara en skola. På området ligger också Specialpedagogiska institutet. Där sker forskning för att förfina utbildning och tillvaro för barn med utvecklingsstörning samt hörselskada och eller synskada.
När vi diskuterade utbyggnaden var institutet en viktig del i projektet. Institutet får också större lokaler. Om inte hade det tvingats flytta, vilket förmodligen inneburit att Åsbackaskolan på sikt lagts ner.
Att ha ett forskningscenter på skolgården ger många fördelar.
Ytterligare ett steg i Åsbackas tillväxt blir att utreda möjligheten att bygga ett minicampus. På ett sådant skulle vi kunna utbilda fler lärare. Sammantaget kommer det att bli ett kunskapscenter på Åsbacka som är unikt. Det kan komma att få uppmärksamhet även internationellt.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!