Absolut plyschtärningsfri bil
Man tröttnar på bilens utseende fort och vill bättra på den. Jag har haft åtta bilar hittills och är bara 23 år. Fast först och främst är det ändå för att få lite uppmärksamhet,
säger Marcus.
Stötfångare, lysen och backspeglar är utbytta till delar med betydligt snyggare design än Volvos originaldelar.
Sidorna har fått en dekor och underredet har neonbelysning i sju olika färger. Till och med under motorhuven är det snyggt, blankt och prydligt. Bilen har dessutom lackats om i två lager. Lacken har en pärlnyans som skimrar svagt blått
i solskenet. Plyschtärningarna och de egenhändigt påtejpade eldsflammorna lyser med sin frånvaro.
För några år sedan så räckte det med att ha tonade rutor för att bilen skulle kännas häftig. Numera har intresset för egendesignade bilar exploderat.
Fast and the furious
-filmerna har bidragit en hel del till det här. Många blir inspirerade och försöker få sina bilar att se ut som på bio. Det går mycket trender i bildesign. När för många har skaffat något är det inte lika kul längre och då vill man ha något nytt. Jag kommer att lacka om i vinter och ändra en hel del, säger Marcus.
En sak som underlättar bilbyggandet är förstås att Marcus arbetar som billackerare. Han utbildade sig dessutom till bilmekaniker på Gripenskolan och har ärvt bilintresset från sin äldre bror.
Storebrorsan höll alltid på med bilar när jag var mindre och han gör det fortfarande. Fast han lägger energin på det som finns under motorhuven i stället. Och för honom är det viktigast att bilen går fort, berättar Marcus.
Nu är det i och för sig ingen vägsnigel till bil som Marcus har heller. S40:n går tillräckligt snabbt, försäkrar Marcus.
I augusti ska han åka ner till Mantorp där bilen är med i en utställningstävling. Det finns klasser för olika bilar, så Volvon slipper garanterat att tävla mot Marcus drömbil, Corvette C5.
Fast om jag hade en sådan skulle jag inte bygga på den något. Vissa saker är fulländade som de är, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!