Åke var maskinchef på världens största lastfartyg

Övrigt2004-04-01 18:02
Åke Harju är en saltstänkt sjöfarare. I ungefär 50 år har han seglat på världens alla hav.
En under tid var han maskinchef på dåtidens största lastfartyg. Och som pensionär har den 77-åriga Oxelösundaren vaktat det förlista fartyget m/s Estonia.
_ Jag ångrar inte att jag en gång gick på sjön. Det finns en speciell gemenskap på fartygen. Och sedan har jag ju fått se en hel del av världen.
När Åke Harju först mönstrade på ett fartyg rådde fullt krig. Året var 1944 och finlandsfödde Åke Harju tjänstgjorde på ett fartyg som transporterade olja från Leningrad till Kemi i norra Finland, där den finska armen stred mot tyska trupper.
_ I vattnet utanför Leningrad flöt det omkring mängder av kroppar. Och i Kemi låg det döda och skadade soldater på kajen, såväl finnar som tyskar.
Men erfarenheterna påverkade inte hans yrkesval. Åke Harju utbildade sig till sjöingenjör och började 1956 jobba för Grängesbergsbolaget, där han fick uppleva några historiska ögonblick.
Ett var när han blev maskinchef på nybyggda fartyget m/s Nikkala, det första fartyget i världen som inte ständigt hade tjänstgörande maskinister i maskinrummet.
_ Alla maskinmanövrar kunde göras direkt från bryggan. Då var det sensationellt. I dag fungerar de flesta fartyg på det sättet.
Ett annat historiskt ögonblick var när han 1972 blev Grängesbergsbolagets kontrollant i Jugoslavien. Där skulle världens största lastfartyg, malmtankfartyget m/s Tarfala, byggas.
_ Fartyget var på 266^000 dödviktston, ungefär lika stort som dagens supertankers. Det var så stort att man tvingades bygga fartyget i två delar, som sedan sjösattes var för sig och svetsades ihop i vattnet.
I flera år var han sedan maskinchef på m/s Tarfala. I dag är fartyget skrotat och Åke Harju gick själv i pension vid 64 års ålder. Men han kunde inte riktigt lämna sjön.
_ Jag vikarierade lite på olika fartyg. Ett tag hoppade jag också in och hjälpte till på bogserbåtarna i Oxelösund.
Ett annat uppdrag gick ut på att vakta det förlista fartyget m/s Estonia. Tillsammans med den övriga besättningen på isbrytaren Atle skulle Åke Harju se till att ingen plundrade passagerarfartyget som låg på havets botten.
_ Den där tyska journalisten Rabe var där några gånger med dykare, men vi lyckades köra bort henne. Men senare har hon tydligen lyckats ta sig till fartyget. Hon har ju gjort någon film om olyckan.
I dag styr Åke Harju framför allt sin mycket älskade moped. Men han har inte släppt sjömanslivet helt. I Klubb Maritim och i Fiskebåtens vänner är han en omtyckt historieberättare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om