Ålbergaborna trötta på olycksrisker och buller

Livsfarlig plankorsning som barnen i Ålberga måste passera på väg till förskola och skola. Tung trafik genom samhället. Ålbergabor har tröttnat på myndigheters ointresse för deras problem.

Övrigt2001-09-19 22:14
Kjell och Ann Melén, Olle Andersson och Birgitta Karlsson hoppas nu att landshövding Bo Holmberg ska visa sig mera lyhörd än kommunpolitiker, Vägverket och Banverket. Under flera år har Ålbergaborna vädjat om en lösning på Ålbergas trafikproblem.
Banverket har bara hänvisat till Nyköpingslänken. Vägverket vet inte hur det ska bli, säger Kjell Melén.
Södra stambanan med höghastighetståg skär rakt genom Ålberga. Invånarna måste gå, cykla och köra bil över spår som bara för några år sedan fick bommar och nya ljud- och ljussignaler.
Sikten är obefintlig, vare sig man kommer från Ålbergavägen eller från Stensättersvägen. Inte förrän vid övergången ser man spåret i bägge riktningarna.
Men då är det för sent. Tågen kommer med en fart av 120 kilometer i timmen, säger Ann Melén.
Förskola och skola ligger på Virbyvägen i Ålberga. Mer än hälften av skolbarnen måste över järnvägen för att komma dit.
För några år sedan inträffade olyckstillbud efter det att nya ljud- och ljussignaler och bommar installerats, berättar de oroliga Ålbergaborna.
Kjell Melén och Olle Andersson fick beskedet, att även om Nyköpingslänken byggs ska södra stambanan vara kvar.
Våra problem kvarstår alltså. Dessutom dröjer det minst tio år innan länken byggs.
Birgitta Karlsson med familj har i många år drivit Ålberga Åkeri. Det ligger på "fel" sida i Ålberga.
Lastbilarna kommer nämligen inte under järnvägsviadukten byggd samtidigt som järnvägen med höjden 3, 5 meter. Följden blir att tunga skogstransporter måste köra genom hela samhället.
Givetvis vill ingen ha tunga, bullriga transporter med utsläpp vid sina hem! Inte heller vi som driver åkeriet, säger Birgitta Karlsson.
Vägsträckningen drar även till sig turistbussar som ska till Kolmårdens djurpark. Förare vill spara tid genom att åka genom Ålberga samhälle.
Kjell Melén föreslår nya trafiklösningar. Han vill ersätta plankorsningen med gång- och cykeltunnel.
Ny vägsträckning bör ansluta till den allmänna vägen (501) vid järnvägsviadukten, som enligt Vägverket ska ha en fri höjd av 4, 6 meter.
Den mindre vägen söder om Ålberga har privat ägare. Bara genom dennes välvilja slipper Ålberga Åkeri att åka runt Jönåker för att komma till andra sidan järnvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om